Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Kommittéer & råd

Vid Södertörns högskola finns ett antal kommittéer och råd som verkar inom olika områden.

Arbetsgrupp för jämställdhetsintegrering

2016 beslutande rektor att tillsätta en arbetsgrupp för att upprätta en plan för jämställdhetsintegrering.

Ordförande

Hans E Andersson

Ledamöter

Gustav Amberg, rektor, Högskoleledningen
Åsa Bharathi Larsson, lektor, Institutionen för kultur och lärande.
Vakant, Institutionen för historia och samtidsstudier
Sara Ferlander, ledamot Institutionsnämnden, Institutionen för samhällsvetenskaper
Karin Hansson, ledamot, Fakultetsnämnden
Charlotte Hillergård, enhetschef, Biblioteket
Anna Maria Saxgård, utbildningsadministratör, Institutionen för natur, miljö och teknik
Peter Armstrong Wedborn, Studentavdelningen
Nina Vettergren, HR-specialist, HR-avdelningen
Eva Pereira Lopes, studentrepresentant

Arbetsmiljö- och likavillkorskommittén (AMK)

Arbetsmiljö- och likavillkorskommittén (AMK) är ett samrådsorgan som ansvarar för att högskolans övergripande mål om arbetsmiljö regelbundet följs upp. Därutöver har varje institution en egen lokal arbetsmiljökommitté.

Ordförande

Hans E Andersson

Representanter från arbetsgivaren

Ali Hajighasemi
Per Noresund
Ida Söderberg Tah
Charlotta Weigelt

Huvudarbetsmiljöombud

Anders Ullholm

Biträdande huvudarbetsmiljöombud

Helena Korkeamäki

Utsedd av SACO

Kim Silow Kallenberg

Utsedd av ST

Auria Acosta Tomas

Utsedd av SEKO

Vakant

Studentombud

Thérèse Lelli
Helene Prohorenko

Sekreterare

Nina Vettergren

Under våren 2023 har AMK följande inplanerade möten:

  • Torsdagen den 2 februari
  • Onsdagen den 22 mars
  • Onsdagen den 7 mars

Om du har något ärende som du vill ska tas upp i kommittén, anmäl det i god tid till sekreterare Nina Vettergren via mail

Rektor beslutade den 17 januari 2023 om en ny Högskoleövergripande handlingsplan för arbetsmiljö och lika villkor.

Högskolan har som rutin att genomföra medarbetarundersökningar vartannat år. Avsikten var att göra en under hösten 2022 men på grund av resursbrist behöver den skjutas fram. Undersökningen planeras istället att genomföras 2023.

Medarbetarundersökningen är en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet och resultaten brukar utgöra ett startskott för arbetet med de lokala arbetsmiljöplaner, och därefter en högskolegemensam arbetsmiljöplan som löper under två år.

Byte av verktyg för medarbetarundersökning

Högskolan har beslutat att använda en modell som heter ARK (Arbetsmiljö- och arbetsklimatundersökningar) för framtida medarbetarundersökningar.

ARK är en modell för arbetsmiljöutveckling, utvecklad för och av universitets- och högskolesektorn. ARK är både ett chefsverktyg, en arena för medverkan i arbetsmiljöarbetet samt en forskningsdatabas.

Genom ARK kan vi arbeta systematiskt med att värna om en hälsofrämjande och inspirerande arbetsmiljö, som ger goda förutsättningar att bedriva forskning och utbildning.

Läs mer om ARK här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Frågor

Har du frågor eller funderingar kring medarbetarundersökningen, kontakta Nina Vettergren HR-avdelningen eller förvaltningschef Hans E Andersson.

Doktorandrådet

Doktorandrådet vid Södertörns högskola arbetar för att tillvarata och representera doktorandernas intressen. Rådet är en sammanslutning av doktorander och det är kopplat till studentkåren, SöderS.

Forskningsetiska rådet

Forskningsetiska rådets uppgifter är att öka kunskapen om forskningsetiska frågor inom högskolan och att bedöma och utreda misstankar om avvikelser från god forskningssed.

Ordförande och sammankallande

Kerstin Cassel

Representant för fakultetsnämnden

Stina Bengtsson

Företrädare för lärarna

Jenny Gunnarsson Payne
Fredrik Svenaeus

Företrädare för doktoranderna

Lotta Björkman

Handläggare

Gabriela Voglio

Juridisk expert liksom ytterligare personer adjungeras vid behov.

Forskningsetiska rådet är rådgivande till rektor och har i sitt uppdrag två huvudsakliga uppgifter:

  • Rådet ska arbeta för att öka kunskapen om forskningsetiska frågor inom högskolan, till exempel genom utbildning i etikprövning och hantering av forskningsdata.
  • Rådet ska bedöma och utreda misstankar om oredlighet i forskning och andra avvikelser från god forskningssed samt rekommendera rektor inför beslut, utifrån den av högskolan fastställda hanteringsordningen för området (se vidare hanteringsordning).

Internationaliseringsrådet

Högskolans internationaliseringsråd ska verka för att initiativ i verksamheten och det omgivande samhället tas tillvara och möjliggörs och att de högskoleövergripande strategierna når ut till alla delar av verksamheten. Tryck på länken nedan för att få mer information om Internationaliseringsrådet.

Ledningsrådet

Ledningsrådet är ett rådgivande organ till rektor i strategiska frågor. Rektor är ordförande i rådet, som sammanträder två till tre gånger per termin.

Ordförande

Gustav Amberg, rektor

Ledamöter

Nils Ekedahl, prorektor
Anna Maria Jönsson vicerektor
Stina Bengtsson, ordförande i Fakultetsnämnden
Hans Andersson, förvaltningschef
Sandra Duru, studentkårens ordförande
Nathalie Hinders, doktorandernas representant
Per Bolin, prefekt, Institutionen för historia och samtidsstudier
Ester Appelgren, prefekt, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Charlotta Weigelt, prefekt, Institutionen för kultur och lärande
Ali Hajighasemi, prefekt, Institutionen för samhällsvetenskaper
Minna Räsänen, prefekt, Institutionen för polisiärt arbete
Anders J Persson, akademisk ledare för lärarutbildningen
Per Bolin, föreståndare CBEES
Lisa Petersen, bibliotekschef
Jesper Alvarsson, rektorsråd med inriktning mot hållbarhet
Kerstin Cassel, rektorsråd för fastigheter och utveckling i regionala stadskärnan Flemingsberg
Cheick Wagué, rektorsråd för samverkan
Andreas Åkerlund, rektorsråd för internationalisering
Kenneth Wall, kommunikationschef
Anton Ridderstad, planeringschef

Kontakt

rektorssekreterare@sh.se

Meriteringskommittén

Meriteringskommittén ansvarar för processen för att antas som meriterad respektive excellent lärare. Kommittén utses av fakultetsnämnden.

Ordförande

Lena Roos, professor i religionsvetenskap, excellent lärare

Ledamöter

Pernilla Josefsson, lektor i medieteknik
Petra Lundberg Bouquelon, adjunkt i estetiska lärprocesser, excellent lärare
Jan-Eric Nilsson, adjunkt i företagsekonomi

Suppleanter

Leif Runefelt, professor i idéhistoria, meriterad lärare
Gustav Onn, adjunkt i informatik och turismvetenskap, meriterad lärare

Innehåll

  • Relevans utifrån uppgiften – innehåll och nivå
  • Forskningsanknytning – ett vetenskapligt förhållningssätt (problematisering, olika perspektiv, kritisk medvetenhet)
  • Förmåga att använda vetenskapliga begrepp (relevans, definition)
  • Kontextualisering (sätta in ämnet i ett sammanhang, motivera relevansen)

Form

  • Mottagaranpassning utifrån uppgiften (språknivå, interkulturalitet, etc)
  • Anpassning till yttre ramar (tid, disposition av ämnesinnehåll, introduktion -summering)
  • Levandegörande, intresseväckande, entusiasmerande presentation
  • Artikulation, taltempo, ögonkontakt
  • Användning av pedagogiska hjälpmedel

Publikationskommittén

Publikationskommittén har till syfte att stödja publicering av kvalitativt högtstående forskning utförd av högskolans forskare och lärare.

Gäller från och med 1 januari 2023:

Ordförande

Mikael Lönnborg, professor vid institutionen för samhällsvetenskaper

Ledamöter

Norbert Götz, professor vid Institutionen för historia och samtidsstudier
Pernilla Josefsson, fil. dr. vid Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Lisa Petersen, bibliotekschef
Irina Sandomirskaja, professor vid Institutionen för kultur och lärande
Erik Wallrup, docent vid Institutionen för kultur och lärande
Saga Hansén, doktorandrepresentant

Publikationskommitténs sekreterare

Jonathan Robson
För frågor kontakta publications@sh.se

  • besluta om vilka texter som kan publiceras i högskolans centrala skriftserier och som därmed är berättigade till publiceringsbidrag
  • ansvara för att texter publicerade i högskolans namn håller hög kvalitet
  • informera om vetenskaplig publicering samt följa utvecklingen inom detta område, nationellt och internationellt
  • fungera som en resurs för högskolans ledning i frågor som rör vetenskaplig publicering
  • årligen avrapportera kommitténs verksamhet till rektor (inklusive en ekonomisk redovisning)

  • 25 januari
  • 22 februari
  • 29 mars
  • 26 april
  • 24 maj
  • 21 juni
  • 27 september (prel.)
  • 25 oktober (prel.)
  • 29 november (prel.)
  • 20 december (prel.)

Södertörn Academic Studies består i huvudsak av monografier och antologier som presenterar slutgiltiga forskningsresultat från projekt vid Södertörns högskola. Serien är öppen för alla forskningsfält och discipliner, men då en stor del av forskningen vid Södertörns högskola berör Östersjöområdet tar serien i stor utsträckning upp den sociala, politiska, ekonomiska och kulturella utvecklingen i länderna kring Östersjön.

Utöver dessa finns ett antal serier som är knutna till specifika ämnen eller centrumbildningar, som av Publikationskommittén beviljats tillstånd att starta en serie.

Rekryteringskommittéer

Högskolan har två rekryteringskommittéer. De är beredande organ för tillsvidareanställning och befordran av adjunkter, lektorer, docenter, professorer med flera. Ledamöter till rekryteringskommittéerna utses av fakultetsnämnden.

Rekryteringskommittén för humaniora (RK HUM) hanterar ärenden från Institutionen för historia och samhällsstudier och Institutionen för kultur och lärande

RK HUM träffas på tisdagarna jämna veckor.

Ordförande

Johanna Palmberg, docent i nationalekonomi

Ledamöter

Staffan Ericsson, docent i medie- och kommunikationsvetenskap
Stefano Fogelberg Rota, lektor i litteraturvetenskap
Sheila Ghose, lektor i engelska
Magnus Rodell, docent i idéhistoria
Lena Roos, professor i religionsvetenskap
Maria Zackariasson, professor i etnologi
Vakant, studentrepresentant
Vakant, studentrepresentant
Kim Silow Kallenberg,facklig representant, Saco-S

Sekreterare, samordnare och kontaktpersoner

Viktor Hasselgren

Kontakt

rkhum@sh.se
För befordransärenden: befordran@sh.se
För rekryteringsärenden: rekrytering@sh.se

Rekryteringskommittén för samhällsvetenskap, naturvetenskap och teknik (RK SAM) hanterar ärenden från Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik och Institutionen för samhällsvetenskaper.

RK SAM träffas på tisdagarna ojämna veckor.

Ordförande

Jani Turunen, lektor

Ledamöter

Fredrika Björklund,, professor i statsvetenskap
Stina Hållsten, docent
Pernilla Josefsson, lektor i medieteknik 
Mona Petersson, lektor
Andreas Pettersson, lektor i juridik
Cheick Wagué, professor i företagsekonomi
Christian Widholm, lektor
Anna Andersson, studentrepresentant
Vakant, studentrepresentant
Carl Cederberg, facklig representant, Saco-S

Sekreterare, samordnare och kontaktpersoner

Anna Mustelin

Kontakt

rksam@sh.se
För befordransärenden: befordran@sh.se
För rekryteringsärenden: rekrytering@sh.se

Ärendena bereds i enlighet med de regler som finns i "Högskoleförordningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster." och högskolans anställningsordning Länk till annan webbplats..

Rekryteringskommittéernas uppdrag och arbetsformer finns beskrivna i "Anvisningar till anställningsordningen Länk till annan webbplats.".

Rekryteringskommittéernas protokoll

Här finns protokoll från rekryteringskommittéernas möten. Vill du se protokoll från tidigare år, kontakta rekrytering@sh.se.

Rektorsråd

Rektor har inrättat fem olika rektorsråd vilka syftar till att arbeta med högskoleövergripande frågor rörande hållbarhet, utveckling, kvalitet, samverkan och internationalisering.

Jesper Alvarsson, rektorsråd med inriktning mot hållbarhet
Kerstin Cassel, rektorsråd för fastigheter och utveckling i regionala stadskärnan Flemingsberg
Cheick Wagué, rektorsråd för samverkan
Andreas Åkerlund, rektorsråd för internationalisering

Rådet för breddad rekrytering

Rådet för breddad rekrytering har i uppdrag att stimulera och utveckla högskolans arbete i frågor kopplade till breddad rekrytering och breddat deltagande och bidra till samordning av initiativ och aktiviteter inom området.

Henrik Bohlin, professor, ordförande
Lena Roos, professor
Sofia Ågren, adjunkt
Kajsa Sköldvall, Studieverkstan, Högskolepedagogiska utvecklingsenheten
Cecilia Stadius, Biblioteket
Anna Lok, Studentavdelningen
Anna Ambrose, lektor (adjungerad)
Jessica Karlén, Kommunikationsavdelningen (adjungerad)
Thérèse Lelli, studentrepresentant
Karin Brage Areskoug, Studentavdelningen (administrativt stöd)
2 representanter för externa partners utses av rådet

Strategiska samverkansrådet (SSR)

Strategiska samverkansrådet inrättades 2017 av rektor och syftar till att utveckla ett strukturerat arbete med strategisk samverkan vid Södertörns högskola samt mellan högskolan och dess parter. Därtill föreslår SSR till rektor långsiktiga, kortsiktiga och prioriterade samverkansaktiviteter. SSR utgör även styrgrupp för högskoleövergripande samverkansaktiviteter vid Södertörns högskola.

Ordförande

Peter Dobers

Ledamöter

Ester Appelgren, prefekt Institutionen för natur, miljö och teknik
Per Bolin, prefekt Institutionen för historia och samtidsstudier
Kerstin Cassel, rektorsråd för fastigheter och utveckling i regionala stadskärnan Flemingsberg
Joakim Ekman, föreståndare CBEES
Ali Hajighasemi, prefekt Institutionen för samhällsvetenskaper
Mats Landqvist, proprefekt Institutionen för kultur och lärande
Dan-Anders Lidholm, enhetschef Externa relationer, biträdande avdelningschef Avdelningen för verksamhetsutveckling och myndighetsstöd
Anders J Persson, akademisk ledare, Lärarutbildningen
Minna Räsänen, prefekt Institutionen för polisiärt arbete
Cheick Wagué, rektorsråd för samverkan
Anton Poikolainen Rosén, doktorandrepresentant
Vakant, studentrepresentant

Koordinator

Johanna Tollbäck, samverkansstrateg Avdelningen för verksamhetsutveckling

Sidansvarig

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se

2023-01-26 av Tim Klingenberg de Verdier