
Kommunikationsavdelningen
Studentrekrytering, studentinformation, terminsstart, webbplatser, forskningskommunikation, disputationer, presskontakt, kriskommunikation, samverkanskommunikation, förändringskommunikation, alumnhantering, akademisk högtid, projektledning – listan kan göras lång på det som ryms inom Kommunikationsavdelningens arbete.
På olika sätt arbetar vi för att med kommunikationsinsatser bidra till att högskolans mål och framtidssatsningar nås, samtidigt som högskolans varumärke stärks, vårdas och skyddas. Det kräver många olika kompetenser och tillsammans med dig gör vi vad vi kan för att hjälpa dig att uppnå ditt mål.
Ledning
Nedan presenteras avdelningens ledning.
Avdelningens organisation
Kommunikationsavdelningens arbete indelat i fyra funktioner. Varje funktion har en funktionsansvarig som leder det dagliga arbetet inom funktionen.
Mediebyrå – Redaktionen
Redaktionens uppgift är att skapa innehåll för högskolans målgrupper och att distribuera det i högskolans informations- och kommunikationskanaler. Det betyder att inom den här funktionen producerar vi text, foto, film och grafisk form. Därtill är det redaktionens uppgift att kontinuerligt utveckla och underhålla högskolans officiella kanaler. Journalisters behov av experter i form av forskare och andra tas emot och hanteras inom denna funktion.
Verksamhetsuppdrag och kommunikationsplanering
Inom funktionen finns marknadsföring av utbildningsutbud och stöd för olika kommunikationsinsatser. Oftast är det initiativ på längre sikt som behöver stöd i kommunikationen. Det handlar om marknadsföring, alltså rekryteringsåtgärder riktade mot presumtiva studenter, alumnverksamhet, kriskommunikation samt andra former av verksamhetsstödjande kommunikationsuppdrag.
Event
Funktionen producerar evenemang som högskolan har behov av, till exempel disputationer, seminarier, workshops, konferenser och så vidare, samt återkommande högskoleövergripande evenemang såsom SACO-mässan, Akademisk högtid, Södertörn hyllar, högskoleprovet med mera. Funktionen hanterar också uthyrning av högskolans lokaler till externa parter.
Verksamhets- och personalförändringar på Kommunikationsavdelningen
Kommunikationsavdelningens verksamhet påverkas på flera sätt av verksamhetsförändringarna inom gemensam förvaltning. Utöver detta påverkas avdelningen av ansvarsområden och uppgifter som har tillkommit samt av tjänstledigheter. Här beskrivs de områden som berörs.
Verksamhetsområden
Nedan presenteras några av de olika verksamhetsområden som Kommunikationsavdelningen ansvarar för.
Forskningskommunikation
Hur kan vi hjälpa forskare att nå ut med sin forskning? Vi skriver till exempel om avhandlingar, om forskningssamarbeten, lyfter forskare och forskning vid Almedalen och Järvaveckan och vi skapar temasidor på webbplatsen för att göra det enkelt för journalister och forskningsintresserad allmänhet att ta del av högskolans spännande forskning. Vi hjälper också journalister att hitta experter inom högskolans olika ämnen.
Kommunikationsstöd
Hur kan vi stötta medarbetare och chefer i kommunikationsfrågor? Vi hjälper till att ta fram kommunikationsplaner, ger förslag på hur den interna kommunikationen kan stärkas och arbetar aktivt i specifika frågor som till exempel coronasituationen.
Press och media
Kommunikationsavdelningen arbetar kontinuerligt med att nå ut i medierna med nyheter som rör Södertörns högskolas verksamhet. Dessutom finns en beredskap för kriskommunikation och för att svara på frågor från medier.
Studentrekrytering
Hur kan vi intressera och inspirera presumtiva studenter till högre studier vid Södertörns högskola? Den frågan ligger till grund för ett flertal olika insatser som gymnasiebesök, Saco studentmässa, Öppet hus, webbplatsinformation och marknadsföring genom till exempel sponsrade inlägg i sociala medier.
Webbplatser
Vi utvecklar och hanterar högskolans webbplatser och vi är också systemägare för dessa.
Återkommande evenemang
Akademisk högtid, Södertörn hyllar, lärosätesgemensamma konferenser, disputationer och forskningskonferenser samt högskoleprovet är några av de stora evenemang som vi projektleder, arrangerar och samordnar.
Övriga verksamhetsområden
Inom Kommunikationsavdelningen hanterar och ansvarar vi också för de system som används för högskolans digitala skärmar, mediabank, alumnhantering, studentambassadörsverksamhet och eventsystem.
Dokument
Nedan visas Kommunikationsavdelningens dokument.
Sidansvarig
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se