Uppdrag
Institutionsnämnden ska tillsammans med prefekten verka för att forskning och utbildning av hög kvalitet bedrivs inom institutionen och främja institutionens samverkan med det omgivande samhället. Den ska handha frågor som rör innehåll i och inriktning av forskning och utbildning, men ska vid frågor som är högskoleövergripande samråda med fakultetsnämnden. Den ska formulera långsiktiga mål för institutionens forskning, utbildning och samverkan samt fungera som remissinstans inom högskolan. Prefekten kan tilldela institutionsnämnden ytterligare arbetsuppgifter.
Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik (NMT) har en stark kultur för kollegialt inflytande via de kollegiala organ som finns inrättade vid institutionen. Systematiskt kvalitetsarbete på institutionsnivå sker vid formella institutionsnämndsmöten och i beredning av dessa möten samt vid ett antal andra möten. Institutionsnämnden är också navet för institutionens verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser. Vid dialogmöten sker varje år utvärderingar av verksamhetens planer och uppföljningar av mål. Då är utöver institutionsnämndens ledamöter även avdelningsföreståndare, ämnessamordnare och programsamordnare inbjudna att redogöra för mål och uppföljning i dialog.
Institutionsnämndens kvalitetsarbete
Institutionsnämnden vid NMT sätter också egna mål för sin verksamhet, vilka handlar om att utveckla kvalitetsarbetet vid institutionen. Dessa mål ligger till grund för den institutionskonferens som hålls i augusti varje år på NMT. Temat för varje workshop sammanfaller med något av institutionsnämndens mål som formulerats under verksamhetsplaneringen. Konferensen lägger därmed grunden för institutionens årliga kvalitetsarbete och är direkt kopplad till verksamhetsplaneringen vid institutionen.
På NMT identifierar institutionsnämnden också varje år särskilda fokusområden där kvalitet behöver stärkas genom institutionsgemensamma projekt.
Särskilda ansvarsområden
För att stärka det kollegiala kvalitetsarbetet har NMT:s institutionsnämnds ledamöter fått särskilda ansvarsområden och särskild tid i tjänsten för att driva nämndens arbete. De deltar i högskolegemensamma möten och samordnar därmed institutionens arbete inom respektive ansvarsområde. På institutionsnämndens möten blir detta en viktig arena för strategiskt kvalitetsarbete och får också påverkan på institutionens ledningsarbete via prefekten som tar med sig de viktiga frågor ledamöterna tar upp till institutionens ledningsgrupps operativa arbete med arbets- och resursfördelning.
På NMT finns också en kursplanegrupp som utgörs av tre av institutionsnämndens ledamöter. Dessa arbetar med att granska och stödja ämnenas utveckling av kursplaner. Gruppen tar löpande initiativ till att förändra praxis kring kursplaner och mål inom utbildningen på institutionen och samverkar med experter på Avdelningen för verksamhetsutveckling och myndighetsstöd för högskolegemensam koordinering.
Institutionsnämndens ledamöter har särskilt ansvar inom följande områden:
GU- och FFU-timme: Kai-Mikael Jää-Aro
Hållbar utveckling/SustainLab: Mona Petersson
Internationalisering: Saeid Abbasian
Jämställdhet och lika villkor: Mona Petersson Länk till annan webbplats.
Kursplanegruppen: Patrik Dinnétz, Mattias Jacobsson och Ann Mutvei Berrez