
Utvärdering och uppföljning av utbildning och forskning
Lärosätena och Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har gemensamt ansvar för att verksamheten på högskolor och universitet ska hålla hög kvalitet. Det innebär att kvalitetssäkring bedrivs både av lärosätena själva och av UKÄ. Vid Södertörns högskola är ansvar för högskolegemensam utvärdering och uppföljning av utbildning och forskning delegerat av rektor till Fakultetsnämnden.
På SH:s externa webbsida finns beskrivningar av högskolans kvalitetsarbete Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. inklusive de tillvägagångssätt för intern utvärdering och uppföljning
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som gäller för perioderna 2023–2028 och 2017–2022. Nedan finns material för utvärderingarna för de båda perioderna.
Inom ramen för det nationella kvalitetssäkringssystemet för perioden 2017–2022 genomförde UKÄ bland annat lärosätesgranskning (LSG) och lärosätestillsyn av samtliga lärosäten. Nedan finns information om högskolans interna arbete i dem processerna samt UKÄ:s omdöme utifrån lärosätesgranskningen och rapporten utifrån lärosätestillsynen av Södertörns högskola.
Utvärdering av utbildning och forskning fr.o.m. 2023
För perioden 2023–2028 har Fakultetsnämnden beslutat att högskolans ämnesmiljöers utbildning och forskning ska utvärderas samtidigt. En pilotomgång kommer att genomföras med start vårterminen 2023.
Utvärdering av utbildning 2017–2022
För 2017–2022 beslutades av Fakultetsnämnden att högskolans utbildningar skulle granskas bland annat genom utbildningsutvärderingar. Under perioden har utvärdering genomförts av utbildningsprogram och forskarutbildning.
Utvärdering av forskning
Under 2015 och 2016 genomfördes, på initiativ av högskolan, en utvärdering av stora delar av högskolans forskning, SER 2015. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Forskningsutvärderingen utfördes av externa granskare i expertpaneler för utvalda forskningsområden. Rapporten publicerades i juni 2016. Från och med 2021 ingår kvalitet i forskning i det nationella kvalitetssäkringssystemet och granskas av UKÄ genom så kallade lärosätesgranskningar. Utvärdering av forskning ingår från och med 2023 även i högskolans modell för utvärdering och uppföljning.
Lärosätesgranskning avseende utbildning
Södertörns högskola genomgick s.k. lärosätesgranskning (Granskning av lärosätets kvalitetssäkringsarbete) under perioden från november 2020 till februari 2022. Granskningen skedde utifrån en självvärdering, underlag framtagna av UKÄ (t.ex. statistik, examenstillståndsprövningar, utbildningsutvärderingar), studentinlaga, platsbesök och fördjupningsspår.
Lärosätesgranskningar utgår från sex bedömningsområden med tillhörande bedömningsgrunder. Både bedömningsområden och bedömningsgrunder är desamma för alla lärosäten.
Bedömningsområdena är
- styrning och organisation
- förutsättningar
- utformning, genomförande och resultat
- jämställdhet
- student- och doktorandperspektiv
- arbetsliv och samverkan
Lärosätestillsyn
Lärosätestillsynen (Tillsyn av regeltillämpning) är en juridisk granskning som rör hur högskolan följer regelverken (nationella och högskolans egna) inom ett antal granskningsområden. Områdena är desamma för samtliga lärosäten. Granskningen genomförs av jurister vid UKÄ. Som underlag begär UKÄ in styrdokument, rutiner, beskrivningar samt underlag för stickprov. Studentkåren ges också möjlighet att redogöra för dess syn på högskolans regelefterlevnad.
Lärosätestillsynen består av granskningsområdena
- Tillgodoräknande
- Studentinflytande
- Kurs- och utbildningsplaner
- Kursvärderingar
- Anställning av personal
- Överklagande och klagomål
- Bisysslor
- Oredlighet i forskning
Sidansvarig
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se