Att anställa från annat land
Det finns saker att tänka på vid anställning av personer från andra länder. Här hittar du information om vad du som chef behöver göra och vad som är bra att veta när vi tar emot en medarbetare från ett annat land
Se även checklistan längst ner på sidan
Migrationsregler och tillstånd
Det gäller särskilda regler och vissa tillstånd behövs, för anställda medarbetare från andra länder. De varierar, beroende på vilket land som medarbetaren kommer från. Som arbetsgivare kan du hjälpa till att informera om vad som gäller.
Tillstånd
Det finns olika typer av tillstånd, beroende på vad medarbetaren ska göra här.
Underrätta Skatteverket
Du som chef har ansvaret för att underrätta Skatteverket om du anställer en medborgare från ett icke EU/EES land. Det gäller om hen har en anställning, eller får ett arvode, för mer än 5 dagar.
Folkbokföring (personnummer) eller samordningsnummer
När personen är på plats i Sverige med rätt att vistas och arbeta här, samt när ni skrivit ett anställningsbeslut, behöver medarbetaren ett samordningsnummer eller personnummer.
ID-kort och bankkonto
När den anställde blivit folkbokförd i Sverige kan hen ansöka om ett ID-kort. Det görs personligen på något av Skatteverkets servicekontor. Hen ska ta med ett giltigt pass, för att kunna styrka sin identitet.
Försäkringar
Högskolan har försäkringar för alla anställda, men det är även viktigt att medarbetaren tecknar en hemförsäkring för privat egendom och en reseförsäkring för privata resor.
Information
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se