Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Support, felanmälan och tjänster

Är det fel på din dator eller skrivare? Vill du beställa passerkort eller boka en lokal? Eller behöver du stöd i en upphandling? Kontakta Infocenter via webben eller telefon. Vilken kontaktväg som gäller för ditt ärende specificeras under respektive rubrik.
För support som gäller stöd i att hantera digitala verktyg och program finns mer information på sidan Digitalt stöd.

Felanmälan

Alla felanmälningar hanteras i högskolans ärendehanteringssystem Moa. För att skapa ett ärende för din felanmälan loggar du in på Medarbetarwebben. Klicka på din profil uppe i högra hörnet och välj "Min sida". Längst ned på skärmen visas då "Mina ärenden" och formulär för felanmälan. Det går precis som tidigare också bra att kommunicera i ärenden via mejl till info@sh.se och det gäller också för frågeställare som inte använder en sh-mejladress.

Läs nyhet om ärendehanteringssystemet, inkl. instruktionsfilm. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Länken nedan skickar dig till självbetjäningsportalen där formulären finns. För att nå sidan kan du behöva logga in.

Arbeta på distans

När du jobbar hemifrån eller i annan lokal behöver du några IT-verktyg för att komma åt Södertörns högskolans resurser och kunna utföra ditt arbete. Testa redan idag att verktygen fungerar, så att du är förberedd i fall du behöver jobba på distans.

Nå G: och H: på distans

Via Cisco AnyConnect kan du nå både G: och H: utanför högskolan. Hur du gör för att skaffa Cisco AnyConnect ser lite olika ut beroende på vad du har för dator. Läs hur du gör på sidan om Fjärråtkomst.

Videomöten

Det finns två sätt att hålla videomöten som medarbetare vid högskolan har tillgång till: Teams och Zoom. Teams ska främst användas för det kollegiala arbetet medan Zoom främst ska användas för undervisning.

Läs mer om hur du använder Teams här.

Läs mer om hur du använder Zoom här.

Webbmejl

Du kan nå din mejl på två sätt, antingen via Outlook-klienten på din dator eller på webben. Webbmejl når du på https://portal.office.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs om hur du bland annat når funktionsmejladresser här.

OneDrive för företag

Förbered dig genom att lägga alla dina filer på OneDrive för företag. Läs mer om hur du använder OneDrive för företag här.

Övriga verktyg/frågor

Är du lärare? Lär dig mer om att undervisa på distans.

Campus- och IT-avdelningen erbjuder både öppen distanshandledning och egen frågestund med en IT-tekniker i 15 minuter. Du kan då få hjälp med eventuella problem och ställa dina frågor. Maila info@sh.se för att boka en IT-tekniker eller lägg själv ditt ärende i Moa ärendehanteringssystems självbetjäningsportal. Campus- och IT-avdelningen återkommer till dig med förslag på en tid.

Se Sunet-nätverkets hjälp för distansarbete här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Att tänka på gällande internet och säkerhet

Det är viktigt att du bara kopplar upp dig mot nätverk du har kontroll över. Du ska inte använda publika nätverk som finns tillgängliga i caféer eller liknade.

Nu, ännu mer än tidigare, är riskerna påtagliga och cyberkriminella drar sig inte för att använda coronasituationen för att komma åt information (fishing). Vi misstänker att vi kommer att se en stor mängd cyberangrepp. Var därför extra uppmärksam på e-postmeddelanden från för dig okända personer. Klicka inte på länkar eller öppna inte bilagor såvida du inte är helt säker på avsändaren.

Har du inte tillgång till Internet på ett säkert sätt, är det bättre att du internetdelar från din mobil (SH-mobil eller din privata).

E-postklient

Högskolan använder endast Outlook (klient och webb) för åtkomst till e-post och kalendrar på grund av säkerhetsskäl, lagkrav och supportmöjligheter.

Glömt lösenord?

Har du glömt ditt lösenord till SH-kontot behöver du inte åka till högskolan för att återställa det. Läs mer om lösenordsbyte via webben här Länk till annan webbplats..

AV-utlåning

I Infocenter kan du låna mediateknisk utrustning. Bokning görs i Connect2. Klicka på länken för att komma till verktygssidan för Connect2.

Passerkort och nycklar

Här finns grundläggande information gällande personal, låne-/gästkort och entreprenörs-/hyresgästkort vi tror täcker det mest nödvändiga. Hittar du inte svaret du söker finns mer djupgående information på den här sidan.

Personal

I Infocenter kvitterar personal ut sina passerkort och nycklar mot uppvisande av giltig legitimation. Passerkorten skapas automatiskt när personen läggs upp i PAV.

För att kvittera ut en nyckel behövs en skriftlig bekräftelse från ansvarig vid institutionen/avdelningen. Bekräftelse mejlas till infocenterintern@sh.se.

Återlämning

När du avslutar din anställning måste du lämna tillbaka alla nycklar dina nycklar till Infocenter. Byter du organisationstillhörighet behöver du lämna tillbaka nycklarna till ditt gamla arbetsrum och eventuella ytterligare utrymmen innan du får kvittera ut nyckeln till ditt nya rum.
Passerkort inaktiveras/omprogrammeras automatiskt och behöver inte återlämnas.

Lånekort

Har du glömt ditt passerkort hemma kan du få ett lånekort över dagen i Infocenter.

Tillfälliga gäster och besökare kan få ett begränsat lånekort i Infocenter. Medarbetaren som får besök måste bekräfta till Infocenter att besökaren ska få ett lånekort. Bekräftelsen skickas till infocenterintern@sh.se.

Alla lånekort till Polisutbildningen kräver godkännande från Polismyndigheten.

Entreprenörer

Hyr ni in entreprenörer som behöver passerkort eller nycklar kontaktar ni Campus- och IT-avdelningen via formulär eller ärende i Moa.

Hyresgäster

Högskolans hyresgäster kontaktar Campus- och IT-avdelningen angående sina passerkort och nycklar.

Posthantering

PostNord hämtar utgående och lämnar inkommen post vid alla poststationer 2 gånger per dag. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Senast kl 14 måste utgående paket och brev finnas i Infocenter för att kunna gå ut samma dag.

Utgående paket

Paket över 2kg kommer till Infocenter och hämtas av Post Nord. Det som väger över 2 kg ska ha en adresslapp som kan sättas på paketet för att det ska kunna spåras.

Uppgifter som behövs för att faktura ska kunna skickas rätt är ett referensnummer (t.ex. ORGSHORDG123) samt aktivitetsnummer. Avsändare betalar. Ska paket skickas utanför EU behövs även uppgifter om innehållet, värdet, kontaktuppgifter till mottagare (mejl-adress eller mobilnummer)

Det som väger under 2 kg fungerar som ett vanligt brev och behöver inte gå via Infocenter. Obs! Tjocka kuvert under 2 kg, som ska skickas utanför EU, måste lämnas till Infocenter för att skapa fraktsedel. Då behövs samma information som paket över två kg som ska skickas utanför EU (se ovan).

Infocenter tillhandahåller inte paketeringsmaterial och kartonger för paketering eller vadderade påsar.
Infocenter ansvarar inte för att något går sönder på grund av felaktig paketering.

Tänk på att vara ute i god tid om ni vill att det ska gå iväg samma dag, senast klockan 13.00.

Brev med viktiga dokument som t.ex. avtal ska helst skickas rekommenderat. Det är för att mottagaren ska kvittera ut brev för bekräftelse av mottagandet.

Avsändaren betalar för brevet. Följande uppgifter behövs när du ska skicka rekommenderat brev:

  • Referensnummer t.ex. ORG12345SHABCD12
  • Aktivitetsnummer
  • Mottagarens namn och efternamn
  • Mottagarens mobilnummer eller e-postadress
  • Ska paket skickas utanför EU behövs även uppgifter om brevets innehåll och värde

Tänk på att vara ute i god tid om ni vill att det ska gå iväg samma dag, senast klockan 13.00.

Kontaktuppgifter för tidsbokning: Ring 08-608 40 00 eller mejla info@sh.se.

Rekommenderade brev kommer till Infocenter. Mottagaren får ett mejl med information om när leveransen har kommit till Infocenter. Därefter kan mottagaren kvittera ut sin leverans under Infocenters öppettider.

Inkommande paket skickat med PostNord levereras till poststationerna.

Varuleveranser och gods hanteras av Varumottagningen.
Varumottagningen ligger på MA4. Vaktmästarna tar dem sedan sista biten ut i husen till den plats som angavs vid beställning. Är en leverans för stor att leverera till ditt kontor, tar vaktmästaren kontakt med dig.

Om du behöver hjälp med dina leveranser kan du kontakta Varumottagningen.
Tel: 08-608 46 50
E-post: varumottagning@sh.se

Öppettider

Helgfri vardag 8.00–16.30
Lunchstängt: 11.30–12.30

Profilprodukter

Högskolans profilprodukter kan användas vid många olika tillfällen och för många olika målgrupper. Du köper dem i Infocenter (hus MA, plan 5) och snart via en webbshop.

Ansluta till Eduroam

Du kan ansluta till Eduroam genom att välja Eduroam bland de befintliga nätverken i telefon eller dator.

Detta behöver du fylla i för att logga in:

Användarnamn: användarnamn@suni.se
Lösenord: ditt lösenord

På vissa enheter kan det tillkomma en del inställningar. Det kan se olika ut beroende på typen av enhet, men grunden ser ut såhär:

EAP-metod: PEAP

Autentisering för fas 2: Ingen (Om det alternativet inte finns, välj MSCHAPv2)

CA-certifikat: Validera inte

Identitet: användarnamn@suni.se

Anonym identitet: användarnamn@suni.se

Lösenord: ditt lösenord

Kontakta info@sh.se om det inte fungerar.

Tjänstecykel för kortare utlån

Högskolans medarbetare har möjlighet att under en kortare tid låna en tjänstecykel. Cyklarna är utrustade med elmotor och lånet är kostnadsfritt.

Cyklarna kan användas som vanligt även utan elmotor. Elmotorns batteri behöver vara laddat för att ge assistans. Batteriet laddas på campus men eftersom nästa lån kan börja nära inpå din återlämning är det bra om du har möjlighet att ladda batteriet hemma också.

Användning av tjänstecykel förutsätter att du har giltig hemförsäkring och att du tänker på nödvändiga säkerhetsåtgärder. Om cykeln står obevakad under ditt lån behöver du låsa den väl. Både med vajer och ramlås. Kom ihåg att inte lämna batteriet obevakat, ta loss och ta hem det när du låst cykeln utanför din bostad.

Bokningsregler

Cykel kan lånas från och med kl. 08:00 och kan återlämnas senast kl. 16:00. Cykel lånas primärt över dagen för tjänsteärenden. Behöver du låna hem cykeln över natten behöver du även boka första timmen på morgonen nästföljande dag så att cykeln hinner återlämnas i tid och ladda upp.

Max två bokningar samtidigt per person (det andra för att kunna återlämna och ladda på morgonen).

Boka tjänstecykel

Cyklarna bokas i Outlook-kalendern precis som om du bjuder in till ett möte. Skriv ”Elcykel” i deltagarfältet och välj en ledig cykel som passar dig. Du behöver välja ett tidsintervall mellan kl. 08 och kl. 16 innan du kan spara kalenderbokningen. Du får en bokningsbekräftelse skickad till din SH-mejl.

Hämta bokad tjänstecykel

Cyklarna lämnas ut av vaktmästeriet på plan 4 i moas båge. Ha din bokningsbekräftelse redo i mobilen. Se till att vara på plats en stund innan bokningstiden så att du hinner läsa igenom och skriva under låneförbindelsen.

Återlämna tjänstecykel

När din lånetid tar slut återlämnar du cykeln och batteriet till en av vaktmästarna som ställer den på laddning. Eftersom någon annan kan ha bokat cykeln direkt efter dig är det viktigt att du återlämnar cykeln i god tid innan lånets slut.

Kontakt

Frågor skickas till Campus- och IT-avdelningen via info@sh.se

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se

2024-09-18 av Oskar Dyvling