Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Support, felanmälan och tjänster

Är det fel på din dator eller skrivare? Vill du beställa passerkort eller boka en lokal? Eller behöver du stöd i en upphandling? Kontakta Infocenter via webben eller telefon. Vilken kontaktväg som gäller för ditt ärende specificeras under respektive rubrik.

Felanmälan

Alla felanmälningar hanteras i högskolans ärendehanteringssystem Moa. För att skapa ett ärende för din felanmälan skickar du antingen ett beskrivande mail till info@sh.se eller så fyller du i ett formulär i Moas självbetjäningsportal.

Länken nedan skickar dig till självbetjäningsportalen där formulären finns. För att nå sidan kan du behöva logga in.

  • Användarnamn för inloggningen är ditt användarnamn följt av @suni.se
  • Lösenord för inloggningen är samma som till ditt SH-konto

Arbeta på distans

När du jobbar hemifrån eller i annan lokal behöver du några IT-verktyg för att komma åt Södertörns högskolans resurser och kunna utföra ditt arbete. Testa redan idag att verktygen fungerar, så att du är förberedd i fall du behöver jobba på distans.

Att tänka på gällande internet och säkerhet

Det är viktigt att du bara kopplar upp dig mot nätverk du har kontroll över. Du ska inte använda publika nätverk som finns tillgängliga i caféer eller liknade.

Nu, ännu mer än tidigare, är riskerna påtagliga och cyberkriminella drar sig inte för att använda coronasituationen för att komma åt information (fishing). Vi misstänker att vi kommer att se en stor mängd cyberangrepp. Var därför extra uppmärksam på e-postmeddelanden från för dig okända personer. Klicka inte på länkar eller öppna inte bilagor såvida du inte är helt säker på avsändaren.

Har du inte tillgång till Internet på ett säkert sätt, är det bättre att du internetdelar från din mobil (SH-mobil eller din privata).

Nå G: och H: på distans

Via Cisco AnyConnect kan du nå både G: och H: utanför högskolan. Hur du gör för att skaffa Cisco AnyConnect ser lite olika ut beroende på vad du har för dator. Läs hur du gör på sidan om Fjärråtkomst.

Videomöten

Det finns två sätt att hålla videomöten som medarbetare vid högskolan har tillgång till: Teams och Zoom. Teams ska främst användas för det kollegiala arbetet medan Zoom främst ska användas för undervisning.

Läs mer om hur du använder Teams här.

Läs mer om hur du använder Zoom här.

Webbmejl

Du kan nå din mejl på två sätt, antingen via Outlook-klienten på din dator eller på webben. Webbmejl når du på https://portal.office.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Läs om hur du bland annat når funktionsmejladresser här.

OneDrive för företag

Förbered dig genom att lägga alla dina filer på OneDrive för företag. Läs mer om hur du använder OneDrive för företag här.

Övriga verktyg/frågor

Är du lärare? Lär dig mer om att undervisa på distans.

Campus- och IT-avdelningen erbjuder både öppen distanshandledning och egen frågestund med en IT-tekniker i 15 minuter. Du kan då få hjälp med eventuella problem och ställa dina frågor. Maila info@sh.se för att boka en IT-tekniker eller lägg själv ditt ärende i Moa ärendehanteringssystems självbetjäningsportal. Campus- och IT-avdelningen återkommer till dig med förslag på en tid.

Se Sunet-nätverkets hjälp för distansarbete här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Återställa lösenord

Har du glömt ditt lösenord till SH-kontot behöver du inte åka till högskolan för att återställa det. Läs mer om lösenordsbyte via webben här.

AV-utlåning

I Infocenter kan du låna mediateknisk utrustning. Bokning görs i Connect2. Klicka på länken för att komma till verktygssidan för Connect2.

Passerkort och nycklar

Här finns grundläggade information gällande personal, låne-/gästkort och entreprenörs-/hyresgästkort vi tror täcker det mest nödvändiga. Hittar du inte svaret du söker finns mer djupgående information på den här sidan.

Personal

I Infocenter kvitterar personal ut sina passerkort och nycklar mot uppvisande av giltig legitimation. Passerkorten skapas automatiskt när personen läggs upp i PAV.

För att kvittera ut en nyckel behövs en skriftlig bekräftelse från ansvarig vid institutionen/avdelningen. Bekräftelse mailas till infocenterintern@sh.se.

Återlämning

När du avslutar din anställning måste du lämna tillbaka alla nycklar dina nycklar till Infocenter. Byter du organisationstillhörighet behöver du lämna tillbaka nycklarna till ditt gamla arbetsrum och eventuella ytterligare utrymmen innan du får kvittera ut nyckeln till ditt nya rum.
Passerkort inaktiveras/omprogrammeras automatiskt och behöver inte återlämnas.

Lånekort

Har du glömt ditt passerkort hemma kan du få ett lånekort över dagen i Infocenter.

Tillfälliga gäster och besökare kan få ett begränsat lånekort i Infocenter. Medarbetaren som får besök måste bekräfta till Infocenter att besökaren ska få ett lånekort. Antingen mailas bekräftelse till infocenterinter@sh.se eller så bokar ni tid för ett besök i Infocenter.

Alla lånekort till Polisutbildningen kräver godkännande från Polismyndigheten.

Entreprenörer

Hyr ni in entreprenörer som behöver passerkort eller nycklar kontaktar ni Campus- och IT-avdelningen via formulär eller ärende i Moa.

Hyresgäster

Högskolans hyresgäster kontaktar Campus- och IT-avdelningen angående sina passerkort och nycklar.

Posthantering

PostNord hämtar utgående och lämnar inkommen post vid alla poststationer 2 gånger per dag. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Senast kl 14 måste utgående paket och brev finnas i Infocenter för att kunna gå ut samma dag.

Utgående paket

Paket över 2kg kommer till Infocenter och hämtas av Post Nord. Det som väger över 2 kg ska ha en adresslapp som kan sättas på paketet för att det ska kunna spåras.

Uppgifter som behövs för att faktura ska kunna skickas rätt är ett referensnummer (t.ex. ORGSHORDG123) samt aktivitetsnummer. Avsändare betalar.

Det som väger under 2 kg fungerar som ett vanligt brev. Behöver inte gå till Infocenter.

Infocenter tillhandahåller inte paketeringsmaterial och kartonger för paketering eller vadderade påsar.
Infocenter ansvarar inte för att något går sönder på grund av felaktig paketering.

Tänk på att vara ute i god tid om ni vill att det ska gå iväg samma dag, senast klockan 13.00.
Tidsbokning krävs i dagsläget för att lämna paket.

Kontaktuppgifter för tidsbokning: Ring 08-608 40 00 eller mejla info@sh.se.

Brev med viktiga dokument som t.ex. avtal ska helst skickas rekommenderat. Det är för att mottagaren ska kvittera ut brev för bekräftelse av mottagandet.
Uppgifter som behövs för att faktura ska kunna skickas rätt är ett referensnummer (t.ex. ORGSHORDG123) samt aktivitektsnummer. Avsändare betalar.
Tänk på att vara ute i god tid om ni vill att det ska gå iväg samma dag, senast klockan 13.00.
Tidsbokning krävs i dagsläget för att lämna rekommenderat brev.

Kontaktuppgifter för tidsbokning: Ring 08-608 40 00 eller mejla info@sh.se.

Rekommenderade brev kommer till Infocenter. Mejl skickas ut till berörd person för att komma och kvittera ut brevet hos Infocenter. Mottagaren bokar tid med dem.

Inkommande paket skickat med PostNord levereras till poststationerna.

Varuleveranser och gods hanteras av Varumottagningen.
Varumottagningen ligger på MA4. Vaktmästarna tar dem sedan sista biten ut i husen till den plats som angavs vid beställning. Är en leverans för stor att leverera till ditt kontor, tar vaktmästaren kontakt med dig.

Om du behöver hjälp med dina leveranser kan du kontakta Varumottagningen.
Tel: 08-608 46 50
E-post: varumottagning@sh.se

Ansluta till Eduroam

Du kan ansluta till Eduroam genom att välja Eduroam bland de befintliga nätverken i telefon eller dator.

Detta behöver du fylla i för att logga in:

Användarnamn: användarnamn@suni.se
Lösenord: ditt lösenord

På vissa enheter kan det tillkomma en del inställningar. Det kan se olika ut beroende på typen av enhet, men grunden ser ut såhär:

EAP-metod: PEAP

Autentisering för fas 2: Ingen (Om det alternativet inte finns, välj MSCHAPv2)

CA-certifikat: Validera inte

Identitet: användarnamn@suni.se

Anonym identitet: användarnamn@suni.se

Lösenord: ditt lösenord

Kontakta info@sh.se om det inte fungerar.

Använd Outlook-applikationen på mobiltelefoner

Om man ska läsa och hantera högskolans e-post och kalender på en mobiltelefon bör man använda Outlook-applikationen istället för mobiltelefonens inbyggda e-postapplikation/kalender.

Säkerhet

Outlook-applikationen använder en säkrare teknik (modern authentication) för att kommunicera med Office365.

Mobiltelefoners inbyggda e-postapplikationer använder sig av en äldre och mer osäker teknik (activesync) för att kommunicera med Office365. Från och med 13 oktober 2020 kommer "activesync" inte längre att stödjas.

Funktionalitet

Ett antal av högskolans medarbetare har drabbats av problem med hantering av mötesinbjudningar och synkronisering av e-post som visat sig vara problem med mobiltelefonens inbyggda e-postklient och dess kommunikation med Office365.

Utöver detta har Outlook-applikationen viss utökad funktionalitet som inte finns i mobiltelefonens inbyggda e-postapplikationer.

Support

Microsoft erbjuder endast support på Outlook-applikationen och webmailen.

Om det uppstår problem när en person använder en mobiltelefons inbyggda e-postapplikation eller kalender som är kopplad till högskolans e-postkonton så hänvisar Microsoft till mobiltillverkarens support för respektive modell och det har visat sig vara väldigt svårt att komma vidare i felsökningen.

Sidansvarig

Oskar Dyvling

oskar.dyvling@sh.se

Senast uppdaterad: 2021-04-12

Dela

E-post