
IT, telefoni och inköp av utrustning
Arbete på högskolan utförs till stor del i eller med hjälp av ett program eller IT-system. Här finns information om, manualer och tips för att hjälpa dig hitta rätt och få svar på vanliga frågor.
Trådlösa nätverk på Södertörns högskola
Högskolan har ett antal trådlösa nätverk. Det innebär att alla studenter och all personal kan surfa trådlöst inom högskolans lokaler. Beroende på vilket nät du är ansluten till, ser resursutbudet olika ut.
Förutsättningen för att du ska kunna surfa trådlöst är att användarbehörigheten till högskolans nätverk (SUNI) är giltig eller att du har ett giltigt gästkonto för nätaccess.
Vill du komma åt alla högskolans tjänster via trådlöst nätverk?
Har du en högskoleförvaltad dator ska du då använda nätverket SuniPersonal. Om du har en självförvaltad dator använder du nätverket Eduroam och VPN, läs mer om fjärråtkomst nedan.
Telefoni
I juni 2023 bytte högskolan leverantör av telefoni från Telia till Telenor. Bytet innebar att fasta telefoner ersattes med en datorklient, alltså en telefon i din dator. Datorklienten heter One X och kommer finnas installerad på alla personaldatorer.
Vill du veta mer om högskolans telefoni finns information om projektet samlat här nedan.
Har du problem med din telefon eller anknytning, kontakta Infocenter, info@sh.se
Telefonistöd
Skicka ett e-postmeddelande till info@sh.se om du önskar hjälp med din datorklient Telenor One X exempelvis med att logga in eller få en kort introduktion i handhavande.
Du kan även boka högskolans digitala coach som hjälper dig med de frågor du har gällande högskolans nya telefoni. Läs mer här - Digitalt stöd - Medarbetarwebben (sh.se) Länk till annan webbplats.
Fjärråtkomst till SUNI
Via programvaran Cisco AnyConnect (eller SH-DirectAccess) når du dina interna resurser på G: och H:. Du installerar själv programvaran på din dator och via detta program (ej via webbläsare som det var tidigare) når du dina dokument via en säker anslutning.
Läs mer om fjärråtkomst och verktygen som möjliggör detta på verktygssidan (eller klicka på länken nedan för att komma direkt till sidan).
SH-konto
Personal får vid sin anställning en användaridentitet (SH-konto) med användarnamn och lösenord för tillgång till högskolans IT-system.
GDPR
Campus- och IT-avdelningen skyddar din personliga integritet i enlighet med GDPR.
Vi skapar ett SH-konto till dig och dessa användaruppgifter används i olika högskolegemensamma system och är en förutsättning för att du ska kunna utföra ditt arbete/dina studier hos oss. Vi behandlar dina personuppgifter för att uppfylla vårt uppdrag som statlig myndighet. Personuppgifterna från dig, ligger till grund för SH-kontot och är de uppgifter som din institution/avdelning har registrerat utifrån ditt anställningsavtal, respektive uppgifter från Ladok (om du är student).
Har du frågor om högskolans GDPR-arbete eller behandling av personuppgifter, hänvisar vi dig till högskolans dataskyddsombud på Avdelningen för verksamhetsutveckling och myndighetsstöd.
Microsoft 365 och Microsoft Office Online
Microsoft 365 är en molntjänst (webbaserad datortjänst, som är placerad utanför organisationen). Microsoft 365 inkluderar onlineversioner av Microsoft-program såsom Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote samt flera andra tjänster som digitala möten och möjlighet att lagra och dela filer online som Teams och OneDrive.
Genom ditt SH-konto på Södertörns högskola, får du tillgång till onlinetjänsterna som ingår i Microsoft 365.
E-postloggar
Med stöd av tryckfrihetsförordningens regler om handlingsoffentlighet, kan högskolan få begäran om att handlingar eller e-postloggar ska lämnas ut till enskilda (Rutin angående allmänna handlingar i e-post, 1491-1.1.2-2018).
Nedan finns instruktioner och ett dokument som hjälp i ditt arbete att själv skriva ut en e-postlogg.
Licensadministration
Från 1 januari 2015 fick Campus- och IT-avdelningen uppdraget att ansvara för Södertörns högskolas licensadministration.
Dnr 2695/1.1.2/2014
Uppdraget innebär att licensadministrationen ansvarar för att högskolan är rätt licensierad.
- Licensadministrationen ska ha kontroll på innehav, inköp och installationer av licensierad programvara
- Licensadministrationen ska sträva efter att hålla ned högskolans licenskostnader
- Högskolan ska klara eventuella programvarudistributörers licensrevisioner
För att kunna ha kontroll på alla högskolans licenser måste rutiner och regelverk efterlevas. Det kan i vissa fall upplevas som byråkratiskt och krångligt. Licensadministrationen strävar alltid efter att förenkla processerna så mycket som möjligt utan att göra avkall på kraven.
Programvarubeställning
Alla programvaror som installeras på högskolans datorer ska beställas och registreras. Vissa programvaror installeras på samtliga datorer och behöver inte beställas. Ytterligare programvaror kontrolleras och läggs upp i självhjälpsportaler där du själv kan installera dom.
Läs mer om hur du som användare beställer programvaror, hur du som attestant hanterar beställningar med mera på programvarubeställningens verktygssida.
Inköp av IT-utrustning
Campus- och IT-avdelningen bistår med inköp av IT-utrustning till samtliga institutioner och avdelningar på högskolan.
Beställningar görs genom formulär på ”Min sida” i inloggat läge på Medarbetarwebben. Beställningar godkänns av närmsta chef.
PC
För att upprätthålla högskolans miljömål så tas det fram en modell av bärbar dator som ska passa för de flesta användningsområden inom högskolan. Ett antal datorer finns alltid på lager på högskolan för snabb leverans. Dator som väljs ut är av fabrikatet Dell. Se mer information nedan under "Rekommenderad IT-utrustning".
Avdelningar och institutioner bekostar sin utrustning själv, men återbruk av utrustning ska gynna hela högskolan och kan därför sekundärt erbjudas andra organisationer inom högskolan.
MAC
Inköpen av Mac-datorer är färre och görs individuellt och beställs allt eftersom.
Valet att köpa in och använda en Mac ska vara restriktivt då de inte fullt ut är anpassade till en större IT-miljö. Garantitiden är 1 år och service utförs i auktoriserad verkstad där brukaren själv ansvarar för logistiken kring inlämning för service.
Kringutrustning
Viss kringutrustning kan du beställa via formulär på "Min sida" i inloggat läge på Medarbetarwebben och hämta upp i Infocenter. Saknas det du behöver så lägger du en beställning så samköps det hos Campus- och IT-avdelningen för att spara på transportkostnader. Viss väntetid kan då uppstå.
Utskrift, kopiering och skanning
Associera ditt passerkort till utskriftssystemet
Utskrifter som hämtas ut i systemet behöver kvitteras. Man behöver då identifiera sig med användarnamn och lösenord för att bruka maskinen och få ut sina utskrifter. För att förenkla den processen kan man associera sitt passerkort till systemet. Det gör du genom att hålla kortet mot kortläsaren på kopiatorn. Ange därefter inloggningsnamn (utan suni.se) och därefter lösenordet. Systemet knyter nu samman det kortet med din inloggning. Skaffar du ett nytt passerkort behöver du göra om proceduren.
It-forum
It-forum består av Campus- och It-avdelningen och insatta it-användare som inventerar behov och diskuterar lösningar för högskolans it-miljö.
Sidansvarig
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se