Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Äntligen molnbaserade officemallar!

Våra nya officemallar är nu möjliga att ladda ned för alla medarbetare. Några förändringar finns, men mycket är sig likt och vill du bara känna dig lugn, utan att precis just nu ha koll på alla detaljer ser du vår film.

Mycket är sig likt

Du kommer inte att gå vilse utan förmodligen känna igen dig från de "gamla mallarna". I filmen ovan framgår de viktigaste nyheterna. Passa på att träffa den ”oroliga medarbetaren” Anna som möter den ”lugnande kollegan” Sofie.Vi kommer också erbjuda flera utbildningstillfällen – dessa har du längre ned.

Mallknappen är flyttad till höger hörn

Den första synliga förändringen är att mallknappen är flyttad från vänster till höger hörn. Under mallknappen hittar du alla våra 16 mallar – allt från beslutsmallar till brevdokument och Powerpoints (PPT). PowerPoint-mallarna finns numera i två exemplar: den tidigare, med vit bakgrund och nu en ny version med svart bakgrund. Förutom att det blir variation för dig som gillar att göra presentationer, så kan en mörk bakgrund också framhäva dina bilder bättre. PPT-mallarna har även fått ett tillskott av nya exempelbilder, som du kan använda eller byta ut.

PPT-mallar

Molnbaserade mallar – oavsett PC eller MAC

Nu när officemallarna är molnbaserade har du möjlighet att nå dessa oavsett var du befinner dig, vilket förstas är bra nu när många av oss jobbar på distans. Är du en Mac-användare ska du dessutom bli extra glad, eftersom du tidigare inte har kunnat nå mallarna. Nu kvittar det vilken plattform du använder.

Tydligare innehåll och hjälptexter

Innehållet har gjorts enhetligare med hjälptexter som är tydligare. Texterna är mer kortfattade och överblickbara för att du snabbt ska kunna skapa ditt dokument.

Förutsättningar för bra tillgänglighetsanpassning

Du kanske har hört att vi behöver tillgänglighetsanpassa de PDF:er som läggs ut på webben? Våra nya mallar skapar nu bättre förutsättningar för det, i synnerhet när det gäller textbaserat innehåll. Figurer, bilder och tabeller behöver du dock själv göra alternativtexter till – det kommer att finnas guider för det.

Finns det några nackdelar?

Inte egentligen, men på grund av att vi som myndighet måste tillgänglighetsanpassa våra PDF:er har vi behövt lägga sidhuvud och sidfot direkt i dokumentet. Detta gör att du kan råka flytta dess placering, men då kan du förstås bara flytta tillbaka dem. Du behöver också skriva in ditt namn, din titel och avdelning manuellt, vilket tidigare har hämtats in automatiskt. Förändringen beror på den molnbaserade funktionen. Men förhoppningsvis uppväger fördelarna med att du kan nå mallarna var du än befinner dig.

Behöver jag en utbildning?

Om du, sedan tidigare, är van att jobba med de olika mallarna kommer du klara dig bra. Du som däremot känner dig osäker kan vara behjälplig av en utbildning och då bokar du ett av våra utbildningstillfällen.

Utbildningar i mallarna under våren

Rhengruppen ger utbildningar via Zoom. Boka in dig på något av följande tillfällen:

Tisdag 18/5: kl. 10.00–10.30. (Utbildningen spelades in, här kan du ta del av inspelningen.)

Torsdag 20/5: kl. 15.00–15.30.

Tisdag 31/8: kl. 13.00–13.30.

Torsdag 16/9: kl. 10.00–10.30.

Du får en 20-minuters introduktion i Word, Powerpoint och Excel samt tid för frågor de sista 10 minuterna. Utbildningarna ges på svenska. Du hittar Zoom-länken till utbildningarna under sidan om kompetensutveckling.

Hur får jag tillgång till mallarna?

I våra tidigare nyheter på Medarbetarwebben finns instruktioner på hur du får tillgång till Officepaketet och de nya mallarna:

För PC-användare

För Mac-användare

Ansvariga i projektet ”Nya officemallar”:

Projektet har involverat många personer och är ett samarbete mellan Kommunikationsavdelningen, CIT (Campus- och IT), AVM (Avdelningen för verksamhetsutveckling och myndighetsstöd)) samt Studentavdelningen tillsammans med Rhengruppen.

Har du frågor?

Kanske du har funderingar som inte besvaras i denna nyhet, du kan då kontakta:

Support: sh@rehngruppen.se

Supporten kan hjälpa dig med frågor kring exempelvis problem med formatering, hantering av tabeller och bilder samt klurigheter kring diagram, med mera.

Övriga ärenden gällande installation eller uppdatering: info@sh.se

Information

Publicerad: 2021-05-07
Enhet: Kommunikationsavdelningen

Dela

E-post