Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

  • Start
  • / Puffnyheter
  • / Det här innebär högskolans byte av telefonileverantör för dig

Det här innebär högskolans byte av telefonileverantör för dig

Torsdagen den 29 juni byter högskolan leverantör av telefoni, från Telia till Telenor. Bytet innebär att de fasta telefonerna kommer att försvinna och ersättas med en datorklient - en telefon i din dator. Datorklienten heter Telenor One X och kommer finnas installerad på alla personaldatorer.

Datorklient Telenor One X kommer automatiskt att installeras på högskoleförvaltade datorer (PC och Mac). Du kan logga in först efter att bytet har skett. Personal med självförvaltad dator laddar ned programvaran från Telenors egen webbsida. Du behåller samma telefonnummer.

- Trots högskolans relativa ungdom har vi genomgått ganska stora teknikförändringar, och nu är det dags för telefonin, säger Veronica Waldemarson, biträdande avdelningschef Campus och IT-avdelningen. Den fysiska telefonen byts ut till ett program i datorn. Om du av arbetsmiljömässiga skäl behöver en fysisk telefon ska du höra av dig till din närmaste chef.

För dig som haft bordstelefon

Måndagen den 19 juni 2023 fick alla medarbetare ett e-postmeddelande med information om hur inloggning i Telenor One X går till. I meddelandet finns även ett personligt lösenord.

Vid inkommande och utgående samtal kan du använda samma headset eller högtalare som du använder vid onlinemöten. Har du behov av headset, och inte har ett sådant sedan förut, kan du beställa ett via beställningsformuläret "Hämta ut IT-utrustning i Infocenter” under Medarbetarwebbens Min sida.

För dig som har högskoleinköpt mobiltelefon

Du med högskoleinköpt mobiltelefon behåller samma telefonnummer. Den enda förändringen är att du behöver ett nytt SIM-kort (fysiskt SIM-kort eller E-sim). SIM-korten delades ut i postfacken under mitten av juni.

Mobiltelefonanvändare kan också använda datorklienten Telenor One X, både på datorn och på mobiltelefonen.

Jag har semester den 29 juni - hur gör jag då?

Logga in i datorklient Telenor One X när du är tillbaka från semestern. Måndagen den 19 juni 2023 fick alla medarbetare ett e-postmeddelande med information om hur inloggning i datorklient Telenor One X går till. I meddelandet fanns även ett personligt lösenord. Det gör ingenting att du har semester den 29 juni, du loggar in när du är tillbaka från semestern.

För dig med mobiltelefon - byt SIM-kort den 29 juni, eller den dag som du är tillbaka från din semester.

Mer information

Läs mer om bytet av telefonioperatör på sidan IT-stöd & telefoni. Där hittar du även Frågor och svar om det nya telefonisystemet Länk till annan webbplats..

Support

Skicka ett e-postmeddelande till info@sh.se om du önskar hjälp med din datorklient Telenor One X, exempelvis med att logga in eller få en kort introduktion.

Du kan även boka högskolans digitala coach som hjälper dig med de frågor du har gällande högskolans nya telefoni. Läs mer på sidan Digitalt stöd. Länk till annan webbplats.

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se