Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Högskolan annonserar i offentlig miljö

Andreas Fredriksson, Head of Business Development hos Universum. Alumn från Södertörns högskola.

Den 15 mars öppnade anmälan till högskolans utbildningar inför höstterminen 2023. Mellan den 21 mars och 17 april kommer Södertörns högskola att synas på digitala skärmar runtom i Stockholm. Annonserna kommer att kunna ses på pendeltågs- och tunnelbanestationer, i ett antal centrum och gallerior samt i några fall på husfasader. Målet är att skapa eller stärka kännedomen om Södertörns högskola och få fler studieintresserade att överväga högskolan som lärosäte.

240 skärmar på 40 platser

Annonserna kommer att synas på cirka 240 digitala skärmar på omkring 40 platser runtom i Stockholm. Några exempel på stationer där annonsering sker är Stockholms central, Odenplan, Stockholm Södra, Gullmarsplan, Älvsjö, Årstaberg, Brommaplan, Kista och Solna. Annonsering kommer även att ske inne i både större och mindre gallerior och centrum som Heron City, Globen Shopping, Nacka Forum, Västermalmsgallerian, Kringlan i Södertälje, Tumba centrum, Täby centrum, Ekerö centrum och Hallunda centrum. Längden på annonseringen kommer att variera mellan olika platser – som minst kommer annonserna att visas under en vecka och som mest tre. Den första veckan innehåller annonserna information om Öppet hus den 29 mars.

 

Dialog med institutionerna på högskolan

I flera av annonserna ges exempel på yrken som studier på Södertörns högskola kan leda till och exempel på ämnen som går att studera här. I dessa annonser syns två unga som representerar presumtiva studenter. I ett antal annonser kommer också alumner från högskolan att synas. Dessa kommer att representera högskolan som helhet och inte kopplas till sina specifika utbildningar i annonserna.

Annonsering för enskilda program, ämnen och kurser kommer framför allt att ske i sociala medier och har tagits fram i nära dialog med institutionerna.

- Vi är väldigt glada över att kunna presentera tidigare studenter på högskolan i den här satsningen, säger kommunikationschef Kenneth Wall. Vi har jobbat brett med att kontakta alumner och det är något vi kommer att fortsätta med under våren. Förutom annonseringen kommer alumnporträtt att publiceras på högskolans webbplats, bland annat.

Årliga aktiviteter av olika slag

Kommunikationsavdelningen genomför årligen ett antal aktiviteter med syfte att skapa kännedom om högskolan och dess utbildningar. Dessa aktiviteter kan förenklat delas in i tre olika områden.

  • Fysiska möten
    Kommunikationsavdelningen anordnar eller samordnar möten mellan presumtiva och i första hand nuvarande studenter som arbetar som studentambassadörer. I vissa fall kan den presumtiva studenten även möta lärare, studie- och karriärvägledare eller andra stödfunktioner. Mötena sker till exempel vid Öppet hus, på Saco studentmässa, vid Järvaveckan och genom studiebesök på campus och besök på gymnasieskolor, Komvux eller folkhögskolor.
  • Annonsering med fokus på att öka kännedom och stärka varumärket
    Kommunikationsavdelningen arbetar också med att lyfta högskolan som helhet – för att stärka kännedomen och bilden av Södertörns högskola som lärosäte och få fler studieintresserade att överväga att studera här. I denna annonsering lyfts till exempel bredden i utbildningsutbudet, att anmälan är öppen inför nästa termin, att vi ska ha Öppet hus och vad högskolans alumner gör efter studierna. Denna annonsering är ofta digital, men kan även vara tryckt material, poddar och – som i år – skärmar i kollektivtrafiken etc.
  • Annonsering med fokus på enskilda utbildningar, ämnen eller kurser
    Kommunikationsavdelningen frågar årligen prefekterna om några program, ämnen eller kurser är särskilt prioriterade att lyfta i marknadsföringen inför kommande termin. Utifrån svaren planeras framför allt digital annonsering, ofta en kombination av sökordsannonsering och sponsrade inlägg i sociala medier.

Kontakt

Frågor om studentrekrytering? Kontakta gärna kommunikationsavdelningen på kommunikationsstod@sh.se

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se