Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

  • Start
  • / Puffnyheter
  • / Första pilotkursen i Canvas avslutad: ”Många möjligheter och färre klick”

Första pilotkursen i Canvas avslutad: ”Många möjligheter och färre klick”

Läraren Elisabeth Drion Foto: Privat

Hösten 2022 byter studiewebben system för lärplattform från Itslearning till Canvas. Förberedelserna är i full gång och en pilotomgång med en kurs i Canvas har precis avslutats. Syftet med pilotkurserna är att säkerställa att kursrum och funktioner fungerar som de ska. Elisabeth Drion, adjunkt på Institutionen för kultur och lärande, har provat Canvas tillsammans med studenterna i kursen De språkliga verktygen 5 hp.

- Det har varit roligt, säger Elisabeth. Det har förstås tagit lite mer tid än vanligt, eftersom jag har dokumenterat för att återkoppla till projektgruppen samtidigt som jag arbetat i Canvas. Men generellt har allt gått över förväntan.

Elisabet har erfarenheter av många olika arbetssätt och tycker det är roligt att lära sig nya system. Därför tvekade hon inte när avdelningsföreståndaren tipsade om att man kunde anmäla sig som pilotlärare för Canvas.

Lätt att hitta i Canvas

- Jag upplever Canvas som mer fritt och mer intuitivt än Itslearning, säger Elisabeth. Som lärare kan man ha ganska tydliga idéer om sitt material och i Canvas är det lätt att få till innehåll och form. Om man jämför systemen så upplever jag att det är svårare att hitta olika funktioner i Itslearning. Canvas frågar ofta automatiskt och då kan man välja mellan olika alternativ. Det finns många möjligheter att utforma sitt material i bägge systemen, men i Itslearning tar det tid. Jag har jämfört, och det är helt enkelt färre klick i Canvas. Klarar man Itslearning så klarar man Canvas!

På frågan om vad som varit svårt i kursrummet i Canvas svarar Elisabeth:
- Det har som sagt inte varit några stora svårigheter, men har man seminariegrupper i undervisningen kan det vara utmanande att ordna med de olika gruppernas behörigheter.

Studenterna tyckte det var en positiv upplevelse

- Jag vågar nog säga att studenterna har upplevt Canvas som ett verktyg där de kan göra det de behöver. Flera studenter hade använt Canvas innan och ingen har uttryckt negativa åsikter. Tvärtom har de tyckt att det är lätt att hitta. Det var också en student som först startade en diskussion i kursens diskussionsforum, så även dessa funktioner har fungerat utan svårigheter.

Tips till andra lärare inför övergången till Canvas

Inför övergången till Canvas under nästa år skickar Elisabeth med att det är bra att börja utforska systemet genom att använda “sandlådan”, testkursen i Canvas dit bara du själv har access. Om man känner sig osäker finns det mycket utbildningsmaterial. Det är även enkelt att googla för att hitta svar på frågor, eftersom Canvas används av många.

- Tänk också på att alla funktioner faktiskt inte behöver användas från början, utan att du kan ta lite i taget. Prova att skapa lite innehåll för första kursen. Sen kanske du lägger till mer funktioner för nästa kurs. Det finns många och fina möjligheter i Canvas, men du kan också göra det så grundläggande och enkelt som du vill, avslutar Elisabeth.

Läs även intervju med student från pilotomgången.

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se