Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

  • Start
  • / Puffnyheter
  • / Högskolan annonserar i offentlig miljö – alumner frontar

Högskolan annonserar i offentlig miljö – alumner frontar

Den 15 mars öppnar anmälan till högskolans utbildningar inför höstterminen 2024. Mellan den 18 mars och 15 april kommer Södertörns högskola att synas i kollektivtrafiken och på digitala skärmar runtom i Stockholm. Annonserna kommer att kunna ses på i tåg och bussar, men också på pendeltågs- och tunnelbanestationer, i ett antal centrum och gallerior samt i några fall på husfasader. Målet är att skapa eller stärka kännedom om Södertörns högskola och få fler studieintresserade att överväga högskolan som lärosäte.

En speciell del av marknadsföringen är att lyfta högskolan som helhet genom alumner från sju program som har ett högt söktryck. Programmen som lyfts är Socionomprogrammet, Personalvetarprogrammet, Ekonomie kandidatprogrammet, Medievetarprogrammet, IT medier och design, Bibliotekarieprogrammet och Förskollärarutbildningen.

Högskolans fyra nya program; Kandidatprogram i juridik, Hållbarhetsstrateg, Samhällsplanering och GIS samt Förvaltningsprogrammet kommer också lyftas i denna del av marknadsföringen.

Kollektivtrafiken

I kollektivtrafiken handlar det om invändiga väggpaneler samt dubbelsidiga fönsterskyltar i bussar, tunnelbana, pendeltåg och lokalbanor. Det rör sig om ca 2 400 fönsterpaneler från 18 mars till 14 april och ca 3 300 väggpaneler från 1 april till 14 april.

Digitala skärmar

Annonser kommer att synas på cirka 350 digitala skärmar på omkring 50 platser. På pendeltågs- och tunnelbanestationer, i ett antal centrum och gallerior samt i några fall på husfasader. Exempel på stationer är Stockholms central, Slussen, Odenplan, Stockholm Södra, Gullmarsplan, Älvsjö, Brommaplan, Liljeholmen, Fruängen, Telefonplan, Kista, Sundbyberg och Solna. Annonsering kommer även att ske inne i både större och mindre gallerior och centrum som Heron City, Gallerian Stockholm, Globen Shopping, Fältöversten, Västermalmsgallerian, Nacka Forum, Kringlan i Södertälje, Farsta centrum, Tumba centrum, Täby centrum, Tensta centrum, Ekerö centrum och Hallunda centrum.

Annonseringens längd kommer att variera mellan olika platser – som minst visas annonserna under en vecka och som mest visas de under hela perioden (en månad). Vid valet av digitala skärmar har placeringen valts utifrån var det ligger stora gymnasieskolor. Under den första veckan innehåller de digitala skärmarna information om Öppet hus den 21 mars.

Dialog med institutionerna på högskolan

Annonsering för enskilda program, ämnen och kurser kommer framför allt att ske i sociala medier och har tagits fram i nära dialog med institutionerna.

- Vi är väldigt glada över att fortsatt kunna presentera alumner i vår marknadsföring för att locka nya studenter, säger kommunikationschef Kenneth Wall. Vi har de senaste två åren jobbat intensivt med att kontakta alumner vi vill samarbeta med. Förutom annonseringen kommer alumnporträtt, intervjuer och filmer att publiceras på högskolans webbplats, bland annat.

Årliga aktiviteter av olika slag

Kommunikationsavdelningen genomför årligen ett antal aktiviteter med syfte att skapa kännedom om högskolan och dess utbildningar. Dessa aktiviteter kan förenklat delas in i tre olika områden.

Fysiska möten

Kommunikationsavdelningen anordnar eller samordnar möten mellan presumtiva och i första hand nuvarande studenter som arbetar som studentambassadörer. I vissa fall kan den presumtiva studenten även möta lärare, studie- och karriärvägledare eller andra stödfunktioner. Mötena sker till exempel vid Öppet hus, på Saco studentmässa, vid Järvaveckan och genom studiebesök på campus och besök på gymnasieskolor, Komvux eller folkhögskolor.

Annonsering med fokus på att öka kännedom och stärka varumärket

Kommunikationsavdelningen arbetar också med att lyfta högskolan som helhet – för att stärka kännedomen och bilden av Södertörns högskola som lärosäte och få fler studieintresserade att överväga att studera här. I denna annonsering lyfts till exempel bredden i utbildningsutbudet, att anmälan är öppen inför nästa termin, att vi ska ha Öppet hus etc. Denna annonsering är oftast digital, men kan även vara tryckt material, poddar och – som i år – skärmar i kollektivtrafiken.

Annonsering med fokus på enskilda utbildningar, ämnen eller kurser

Kommunikationsavdelningen frågar årligen prefekterna om några program, ämnen eller kurser är särskilt prioriterade att lyfta i marknadsföringen inför kommande termin. Utifrån svaren planeras framför allt digital annonsering, ofta en kombination av sökordsannonsering och sponsrade inlägg i sociala medier.

Kontakt

Frågor om studentrekrytering? Kontakta gärna kommunikationsavdelningen på kommunikationsstod@sh.se

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se