Störningar i högskolans IT-tjänster kan förekomma
Nyligen upptäcktes en säkerhetslucka i många IT-tjänster och applikationer världen över. En säkerhetslucka som även kan komma att påverka högskolans IT-tjänster.
– Vi jobbar nu intensivt med att identifiera och förhindra att högskolans IT-tjänster drabbas, säger Per Noresund, avdelningschef för Campus- och IT-avdelningen. "Log4j" som det kallas bedöms vara en sårbarhet av den allvarligaste graden för säkerheten.
Per Noresund:
– Vi ber nu alla inom högskolan som är systemägare till något system att kontakta sina leverantörer för mer information om ”Log4j” och meddela oss.
Under en period framåt nu beräknas leverantörer av olika IT-tjänster att släppa uppdateringar och högskolan hanterar dessa så snart de kommer.
– Det här kan innebära att vi får en period då störningar i vår IT-miljö kan förekomma, förklarar Per Noresund. Hur långt tid de här tar är svårt att säga idag, men vi vet att de allra flesta IT-tjänsteleverantörer har den här säkerhetsfrågan som sin högsta prioritet för närvarande.
Information
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se