- Start
- / Undervisa
- / Stöd till dig som undervisar
- / Digitalt undervisningsstöd från IKT-pedagogerna

Digitalt undervisningsstöd från IKT-pedagogerna
Vi IKT-pedagoger hjälper dig där tekniken möter pedagogiken. Vi stöttar dig med hur du kan arbeta på ett pedagogiskt och administrativt sätt med digitala verktyg som en del i din undervisning.
Mer specifikt stöttar vi dig både i att använda och utveckla lärande och undervisning med stöd av digitala verktyg, såsom Studiewebben (lärplattform med dess integrerade verktyg), Zoom (webbmötesverktyg), Kaltura Capture (spela in film) med mera. Vi finns även här för dig som pedagogiskt bollplank när det gäller frågor och funderingar om digitalta verktyg för kvalitativ kursutveckling, UDL, tillgänglighet, hybrid undervisning, film i lärande, flipped classroom med mera.
Enheten för högskolepedagogisk utveckling (HPU) arbetar också med pedagogisk kvalitetsutveckling. Läs mer på deras sida på medarbetarwebben.
11/2 kl 13-16 Ska du tillåta studenterna att använda generativ AI i din kurs?
Välkommen på en workshop där vi har fokus på generativ AI och vad studenten kan tänkas använda verktyget till i relation till sina studier.
När du går från workshoppen kommer du att själv ha testat co pilot på olika sätt utifrån hur studenter kan ta hjälp av generativ AI. Du kommer att ha diskuterat olika perspektiv på när användandet av generativ AI skulle kunna vara ett stöd i studierna.
Mål: Att deltagarna har med sig grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper om hur co pilot fungerar utifrån hur studenten kan tänkas använda verktyget.
Syfte/ varför: För att förstå hur generativ AI kan stötta studenten i hennes lärande. Få syn på vilka möjligheter och risker generativ AI ger utifrån att alla våra studenter kan använda co/pilot. För att deltagaren själv ska kunna ta beslut om, vad och när studenter får använda generativ AI i en kurs.
Anmäl dig här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer i kalenderhändelsen Öppnas i nytt fönster.
6/3 Stärk studentens minne och lärande med stöd av självrättande quiz – att arbeta med Testbaserat lärande.
Välkommen på en workshop med IKT pedagogerna där du kommer att introduceras till metodiken kring testbaserat lärande med stöd av automaträttade quiz i Studiewebben. Workshoppen gästas av Emma Teeling (LU) och Gaia Slavomirska (IPA) som båda var för sig har stor erfarenhet av att arbeta med automaträttade quiz både i formativt och summativt syfte. Emma och Gaia kommer att berätta om sina erfarenheter i att använda automaträttade quiz utifrån studenternas upplevelse, lärande och kursupplägg. Du kommer att få möjlighet att pröva verktyget och bekanta dig med vilka olika frågetyper som finns.
Mål och syfte: När du går från workshoppen kommer du att ha tagit del av andra lärares erfarenheter av att använda automaträttade quiz i undervisning, lärande och examination. Du kommer att ha fått en grundläggande förståelse för verktyget Quiz i studiewebben och hur det kan användas. Du kommer att ha inventerat hur och på vilka sätt automaträttade quiz skulle kunna användas i din kurs för undervisning och lärande. Syftet är att du själv efter workshoppen ska kunna se över din egen kurs och utifrån dina behov implementera automaträttade quiz.
Anmäl dig här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
19/3 kl 13 -15. Inkludera alla - hur du skapar tillgängligt innehåll i Studiewebben del 1.
Visste du att så många som 1002 studenter vid högskolan har rätt till särskilt stöd i sina studier? När du ser till att innehållet i studiewebben är skapat efter principer om tillgänglighet gör du det inte bara enklare för dem, utan faktiskt för alla.
Välkommen på en workshop med IKT pedagogerna där vi har fokus på hur du strukturerar upp innehåll på sidor i studiewebben på ett tillgängligt sätt samt hur du ser till att material du laddat upp är tillgängligt för så många studenter i din grupp som möjligt.
Mål: Att deltagarna har med sig praktiska och teoretiska kunskaper om hur framförallt sidor och filer i Studiewebben struktureras upp och kontrolleras utifrån ett tillgängligt och inkluderande perspektiv.
Syfte/ varför: För att kunna skapa innehåll och bygga strukturer inne i studiewebben så att det blir tillgängligt för så många som möjligt.
Anmäl dig här: https://forms.office.com/e/Rur4w5RZwF Länk till annan webbplats.
Läs mer i kalenderhändelsen Öppnas i nytt fönster.
29/4 Studentaktivitet i stora studentgrupper med stöd av digitala verktyg. Mer information kommer
14/5 Ska du tillåta studenterna att använda generativ AI i din kurs?
Välkommen på en workshop där vi har fokus på generativ AI och vad studenten kan tänkas använda verktyget till i relation till sina studier.
När du går från workshoppen kommer du att själv ha testat co pilot på olika sätt utifrån hur studenter kan ta hjälp av generativ AI. Du kommer att ha diskuterat olika perspektiv på när användandet av generativ AI skulle kunna vara ett stöd i studierna.
Mål: Att deltagarna har med sig grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper om hur co pilot fungerar utifrån hur studenten kan tänkas använda verktyget.
Syfte/ varför: För att förstå hur generativ AI kan stötta studenten i hennes lärande. Få syn på vilka möjligheter och risker generativ AI ger utifrån att alla våra studenter kan använda co/pilot. För att deltagaren själv ska kunna ta beslut om, vad och när studenter får använda generativ AI i en kurs.
Anmäl dig här: https://forms.office.com/e/TfjQbU7PHw Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
11/6 Inkludera alla - hur du skapar tillgängligt innehåll i Studiewebben del 2. Mer information kommer
Nedanstående utbildningar eller workshops kan du beställa kostnadsfritt från IKT pedagogerna.
För kurser och workshops går det bra att boka för grupper om minst 5 personer.
För demonstrationer av funktioner i olika verktyg såsom Studiewebben, Kaltura, Zoom, PowerPoint för samarbete och filminspelning går det bra att boka både enskilda och gruppvisa introduktioner. Nedan följer några exempel på tidigare utbildningar. Alla förfrågningar tas emot via ikt-pedagogerna@sh.se.
- Introduktion till Studiewebben
Studiewebben ( Canvas) är högskolans digitala lärplattform och här publiceras alla kurser samt dess innehåll för studenterna. För dig som är helt ny i systemet eller vill fräscha upp dina grundkunskaper. Vi går igenom hur du lägger till material, skapar inlämningsuppgifter, hur du bedömer inlämnade uppgifter och hur du kommunicerar med studenterna. Vi avsätter ca 1-2 timmar beroende på behov. Vi har även ett gediget guidematerial för Studiewebben. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Introduktioner av olika funktioner i digitala verktyg
Vill du börja arbeta mer interaktivt med dina studenter. Vi genomför löpande introduktioner för enskilda och grupper i olika verktyg, Zoom, Microsoft whiteboard, Microsoft Forms och PowerPoint.
Kurser och workshops
Vi erbjuder kurser och workshops. På plats eller digitalt om inget annat anges. Boka via ikt-pedagogerna@sh.se.
- Topp 5 i Canvas
IKT-pedagogerna kommer till ämnesråd eller liknande vid fem separata tillfällen om cirka 30 minuter. Andra upplägg går också bra. IKT-pedagogerna går igenom fem olika funktioner och case utifrån ärenden i supporten som är vanligt förekommande för Studiewebben. Förhoppningen är att du efter sessionen kan använda kunskapen för att underlätta kursadministration när det gäller uppgifter, grupper, importerat material och närvaro.
Topp 5 i Canvas genomfördes förra året som ett dropinwebinar. Se en inspelning av webinaret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- ABC-workshop
Utvärdera och utveckla din kurs så att den innehåller fler interaktiva läraktiviteter, eller anpassa den så att den passar även ett distansformat. 90 minuter workshop. Läs mer om formatet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Notera görs enbart på plats.
- Seminarium om distansundervisning
Utifrån Diana Laurillard Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Gilly Salmons
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. teorier och erfarenheter ger dig IKT-pedagogerna en introduktion till vad du som lärare behöver tänka på för att lyckas med din distanskurs. Särskilt fokus ligger på inkludering, kommunikation och delaktighet med stöd av lärplattform och digitala verktyg i början av och under distanskursens gång.
- Film i undervisning
Vi ses ämnes eller kollegievis och introducerar arbete med att producera film för lärande. Vi går igenom tekniken för att spela in film samt fallgropar och möjligheter. Fördelaktigt är om vi kan ses minst 2 gånger för att också kunna reda ut eventuella frågetecken som dyker upp under det egna arbetet.
- Introduktion av Hybridsal Aniara sal UB785
I sal UB785 finns utrustning för hybridundervisning. IKT-pedagogerna visar och demonstrerar touchskärm, kamera och ljudsystem, mikrofoner och andra verktyg som fungerar extra bra att använda vid interaktion med studenter både online och på plats.
Har du eller ditt ämneskollegium frågor kring Studiewebben? Boka någon av av oss IKT-pedagoger för en introduktion och best-practice utifrån just era behov. Vi kan komma alltifrån en kvart på ett personalmöte till att göra en längre genomgång eller workshop.
Mejla till ikt-pedagogerna@sh.se
Digitala verktygslådan är en sida på Studiewebben där du med hjälp av "Tipskort" får en överblick av hur du kan arbeta studentaktivt med stöd av våra digitala verktyg. Tipskorten utgår från vad du vill göra och inte efter vilka verktyg som finns. Testa Digitala verktygslådan när du vill ha tips på aktiviteter du kan göra med stöd av digitala verktyg och som stöttar studentinteraktion. Digitala verktygslådan innehåller också lösningar på utmaningar av mer administrativ art.
Onsdagswebinar är en serie inspelade zoom webinar där där IKT-pedagogerna, under 15 minuter, pratar om och demonstrerar olika digitala verktyg som du har tillgång till på högskolan.
Länken nedan leder till SH Play högskolans videoplattform. Du måste logga in för att ta del av materialet.
Korta tips vid filminspelning
Nedanstående påverkar studentens uppfattning av filmen och motivationen att se färdigt:
- Längd på filmen i relation till formatet påverkar motivationen att titta. Kortare filmer att föredra framför långa.
- Bra ljud är A och O (använd gärna headset eller mikrofon).
- Använd stöttande visuellt innehåll - viktigt när du gör en ppt-presentation med röst. Ta gärna del av denna film
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som en utgångspunkt för visuellt innehåll i din film.
- Använd ett personligt tilltal.
- Sekvensering vid ppt-presentation/röstfilmer - signalera med en slide och ny rubrik att det kommer ett nytt avsnitt.
- Frågor, quiz eller andra aktiviteter relaterade till filmen motiverar studenten att se klart.
- Tydliggör syftet med innehållet. Kommer innehållet i filmen på tentan eller är filmen en förberedelse inför ett seminarium?
I länkarna nedan hittar du rekommendationer och exempel på hur du kan använda film i undervisning. Du kan också jämföra olika verktyg för hur du kan skapa film.
Kontakt: ikt-pedagogerna@sh.se
Information
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se