Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Upphandlingsstöd

Blurrig bild av cafémiljö

Högskolan ska som statlig myndighet handla varor och tjänster på ett ansvarsfullt sätt. Marknaden ska konkurrensutsättas för att få bästa möjliga villkor, vilket regleras genom Lagen om offentlig upphandling (LOU). Här hittar du information om inköp och upphandling i ditt arbete.

I stort sett alla inköp som görs på högskolan, även hyra och leasing, är offentlig upphandling och omfattas därför av upphandlingslagarna. Det gäller även inköp som bekostas av forskningsmedel och EU-projekt. Även ett inköp på 1 krona är en offentlig upphandling enligt lagens definition.

Beroende på vad det är som ska upphandlas och hur mycket upphandlingen är värd blir olika bestämmelser i upphandlingslagarna aktuella.

Högskolans inköpsprocess

Nedan beskrivs hur inköp genomförs på högskolan.

  1. Högskolans befintliga avtal och e-handel
    Inköp på högskolan kan göras på flera olika sätt och i flera olika system. På sidan Inköp hittar du samlad inköpsinformation gällande olika inköpsområden. I avtalskatalogen Länk till annan webbplats. finns information om och länkar till högskolans avtal.
  2. Statens inköpscentral
    I de fall högskolans egna avtal inte täcker det befintliga behovet ska högskolan göra inköp av varor och tjänster från Statens inköpscentral. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har uppdraget att ingå ramavtal om varor och tjänster som är avsedda för andra statliga myndigheter.
  3. Högskolan upphandlar på egen hand
    Om det inte finns något avtal för det ditt anskaffningsbehov i avtalskatalogen eller hos Statens inköpscentral behöver högskolan upphandla det på egen hand. Se dokumenten nedan och läs mer om upphandling längre ned på sidan.

    Om värdet för hela högskolans anskaffningsbehov understiger 700 000 kr ska en direktupphandling genomföras. Om det beräknade värdet är mer än 100 000 kr ska minst tre leverantörer tillfrågas. Se riktlinjer för direktupphandling nedan och kontakta upphandling@sh.se innan köpet genomförs.

Dokument

Vad är offentlig upphandling?

Offentlig upphandling är den process som offentliga verksamheter använder för att göra inköp. Det finns regler för hur detta ska gå till. Reglerna ska se till att företag kan delta på lika villkor så att det blir en sund konkurrens på den offentliga marknaden.

Så går offentlig upphandling till

En upphandling börjar med att en offentlig verksamhet har ett behov som den inte vill eller kan lösa själv.

  1. Finns behov att göra inköp?
    En upphandling börjar med att en offentlig verksamhet har ett behov som den inte vill eller kan lösa själv. Organisationen tar därför beslut om att göra ett inköp – en offentlig upphandling.
  2. Behoven analyseras
    Den upphandlande organisationen analyserar sina behov för att kunna formulera krav på det som ska köpas in. Behoven, i kombination med upphandlingens värde, påverkar vilka krav som kan ställas i upphandlingen och hur upphandlingen ska gå till.
  3. Kraven sammanställs i upphandlingsdokumenten
    Den upphandlande organisationen lägger in sina krav i de så kallade upphandlingsdokumenten. Dessa dokument innehåller all relevant information som leverantörer behöver för att lämna anbud i upphandlingen. Ofta brukar man prata om att det finns ska-krav (obligatoriska krav) och bör-krav (önskemål) i en upphandling.
  4. Upphandlingen annonseras
    Upphandlande organisationer måste annonsera alla upphandlingar som inte är direktupphandlingar i en annonsdatabas som är registrerad hos Konkurrensverket (från 1 januari 2021). Om upphandlingens värde överstiger det så kallade tröskelvärdet ska den även annonseras i hela EU genom EU:s gemensamma annonsdatabas Tenders Electronics Daily (TED).
  5. Leverantörerna lämnar anbud
    De leverantörer som är intresserade av att delta i upphandlingen svarar på annonsen genom att skicka in ett anbud. I anbudet beskriver leverantören hur denne möter de olika krav som finns upphandlingsdokumenten.
  6. Anbuden prövas
    Efter att tiden för att lämna anbud har gått ut prövar den upphandlande organisationen de anbud som kommit in utifrån kraven i upphandlingsdokumenten.
  7. Tilldelningsbeslut och avtal
    Den upphandlande organisationen tar beslut om vilken leverantör eller vilka leverantörer som vinner upphandlingen och skickar information om beslutet till samtliga anbudsgivare. I de allra flesta upphandlingar gäller en så kallad avtalsspärr då den upphandlande organisationen inte får skriva avtal med den nya leverantören. Under denna period är det möjligt för de leverantörer som inte vunnit upphandlingen att överpröva upphandlingen i domstol. När avtalsspärren har gått ut får avtal skrivas, under förutsättning att upphandlingen inte har överprövats.

Upphandling kan bidra till hållbar samhällsutveckling

Svensk offentlig upphandling omsätter över 900 miljarder kronor årligen, det motsvarar närmare en sjättedel av Sveriges BNP. Därför är upphandling ett viktigt styrmedel för att nå samhällspolitiska mål.

Genom att upphandla hållbart kan vi säkerställa den goda affären sett till hela livscykeln. Vi bidrar också till en hållbar utveckling och till att de nationella miljökvalitetsmålen kan nås.

En hållbar upphandling omfattar inte bara miljöpåverkan utan avser den bredare definitionen av hållbarhet som inkluderar den sociala och ekonomiska dimensionen. Samtidigt kan hållbar upphandling även omfatta aspekter inom hälsa och politik.

När offentlig upphandling används strategiskt finns stora möjligheter att:

  • driva på utvecklingen till ett mer hållbart samhälle genom att efterfråga socialt och miljömässigt hållbara produkter och tjänster
  • använda leverantörers innovationsförmåga för att utveckla nya lösningar.

Läs gärna högskolans policy gällande miljö.

Vad händer om högskolan inte gör inköp i enlighet med Lagen om offentlig upphandling?

Det är av stor vikt att högskolan gör inköp enligt riktlinjerna.

Konkurrensverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är tillsynsmyndighet för den offentliga upphandlingen, vilket innebär att de ska kontrollera att myndigheter följer lagarna om offentlig upphandling. När en myndighet inte följer lagarna kan de fatta tillsynsbeslut, de kan också besluta om upphandlingsskadeavgift. En upphandlingsskadeavgift uppgår till mellan 10 000 och 20 miljoner kronor.

Otillåtna direktupphandlingar är en särskilt allvarlig överträdelse av lagstiftningen och därmed ett viktigt tillsynsområde, således är det av stor vikt att högskolan gör inköp enligt våra riktlinjer.

Kontakt och support

Vid frågor eller inköpsstöd, vänligen kontakta upphandling@sh.se .

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se

2025-01-21 av Karolina Olofsson