Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Tillgänglighetsanpassning av material

Att arbeta utifrån ett tillgänglighetsperspektiv innebär att skapa material så att så många som möjligt kan ta del av den text, bild och film du producerar på ett optimalt sätt. Det finns också lagkrav på tillgänglighet, vilket Södertörns högskola som statlig myndighet är skyldig att följa.

Mycket av det material högskolan producerar ska kommuniceras via webbplatser och digitala kursrum. Oftast vet du inte vilka svårigheter och utmaningar de som ska ta del av ditt material har. Genom att göra ditt material tillgängligt hjälper du fler att ta del av den information du vill förmedla.

Högskolans riktlinjer för webbtillgänglighet

Högskolan strävar efter att uppfylla riktlinjerna för webbtillgänglighet på sh.se,
Medarbetarwebben och i Studiewebbens kursrum.

Kriterierna för ambitionsnivå utgår bland annat ifrån:

  • Ju större målgrupp för informationen, desto mer ska tillgänglighetsanpassningar av materialet prioriteras. Vad används mest? Hur många nås av anpassningen?
  • Hur stor arbetsinsats/resurser krävs i förhållande till resultatet för åtgärden?
  • Riskerar åtgärderna att inte hjälpa, utan i stället hindra från att publicera material alternativt utestänga?

Den som producerar ett material som ska publiceras (dokumentägaren) är
ansvarig för tillgänglighetsanpassningen av materialet.

Läs mer i "Riktlinjer för Södertörns högskolas webbtillgänglighetsarbete" nedan.

Formen för ditt material

Behöver din information finnas på någon av högskolans webbplatser? Publicera i första hand dokument som text på en webbsida. Om du lägger ut information i exempelvis pdf-format blir den betydligt svårare att söka efter och komma åt för användare som till exempel använder en mobiltelefon eller saknar den programvara som behövs. Om du ändå behöver lägga ut ett pdf-dokument behöver det vara tillgänglighetsanpassat.

Vad är ett tillgänglighetsanpassat dokument?

Tillgänglighetsanpassade dokument är dokument som har anpassats så att de kan läsas upp av en skärmläsare för att människor med olika funktionsnedsättningar, till exempel en synskadad person, ska kunna ta del av dokumentet.

När du skapar en tillgänglig pdf bör du göra så mycket som möjligt i originaldokumentet, det vill säga i Microsoft Word om du utgår från det. Om du använder högskolans gemensamma mallar, de så kallade molnbaserade Office-mallarna, ger det goda förutsättningar för tillgänglighetsanpassat innehåll. Läs mer om Officemallarna.

  • Se till att texten verkligen är text, och inte skannats in som en bild.
  • Se över färger/kontrast i till exempel diagram och text mot bakgrund/platta.
  • Använd ett tydligt, bra textinnehåll (enkelt språk och skrivet för läsaren).
  • Märk upp innehållet korrekt med hjälp av formatmallar/taggstruktur.
  • Ange alt-texter för bilder (förklarande texter vad bilder föreställer).
  • Ange dokumenttitel och författare.
  • Säkerställ att länkar fungerar.
  • Kontrollera tillgängligheten i ditt dokument, både innan och efter export.

Guider

Guidematerial riktat till lärare

Nedan hittar du guider för hur du kan arbeta med att tillgänglighetsanpassa ditt material.

Här hittar du guidematerial och instruktioner från IKT-pedagogerna för hur du tillgängliggör ditt innehåll på Studiewebben.

I filen nedan finns guider för hur du skapar tillgänglighetsanpassade dokument på Studiewebben. Tipsen kan givetvis användas av alla som skapar dokument, även om fokus är på Studiewebben. Dokumentet är framtaget av IKT-pedagogerna utifrån de vanligaste tillgänglighetsproblemen på Studiewebben.

Stöd och resurser till studenter

På sidan Stöd och resurser till studenter hittar du information om bland annat biblioteket, Funka, Studieverkstan och Studenthälsan.

  • TorTalk Länk till annan webbplats.. Studenter på Södertörns högskola har kostnadsfritt tillgång till programmet TorTalk som kan läsa upp artiklar, e-böcker och andra digitala texter.
  • Talböcker. Länk till annan webbplats. Talböcker är den vanligaste formen av anpassad media. En talbok är en inläst version av en kursbok, som studenten kan lyssna på och ofta även parallellt läsa. Studenten behöver inte ett intyg, men måste ha någon form av läsnedsättning, till exempel dyslexi, ADHD eller nedsatt syn, för att få använda talböcker.

Kompetensutveckling

Högskolan har kurser i klarspråk. Läs mer under Kompetensutveckling Länk till annan webbplats..

Behöver du mer stöd eller information?

Kontakta:
IKT-pedagogerna, ikt-pedagogerna@sh.se
Digitala coachen, mattias.paul@sh.se

Information

Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox

Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär

Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se

2025-04-16 av Helena Strömstedt