- Start
- / Organisation och ledning
- / Organisation
- / Högskolans ledning

Södertörns högskolas ledning
Högskolestyrelsen
Högskolestyrelsen består av 15 ledamöter. Ordförande och sju ledamöter företräder allmänna intressen och utses av regeringen. Tre ledamöter väljs av lärarkollegiet och tre utses av studentkåren, varav en ska vara doktorand. Rektor ingår också i högskolestyrelsen. De fackliga organisationerna har närvaro- och yttranderätt.
Mandatperioden är 1 oktober 2024 - 30 april 2028 för företrädare för allmänna intressen och 1 maj 2023 - 30 april 2026 för företrädare för lärarna. Företrädare för studenterna utses för ett år.
Ordförande
Minoo Akhtarzand, f.d. landshövding
Rektor
Gustav Amberg, professor
Företrädare för allmänna intressen
Åke Ingerman, professor Göteborgs universitet
Jenny Johannisson, docent Högskolan i Borås
Gro Kvanli Dæhlin, vicerektor NTNU Gjøvik, Norge
Olle Samuelson, forsknings- och innovationsstrateg IQ Samhällsbyggnad
Staffan Scheja, professor Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
Mats Ulfendahl, forskningsdirektör Region Östergötland
Ebba Östlin, egenföretagare
Företrädare för lärarna
Björn Hassler, professor miljövetenskap
Anne Kaun, professor medie- och kommunikationsvetenskap
Adrienne Sörbom, professor sociologi
Gruppsuppleanter:
Lena Roos, professor religionsvetenskap
Sofia Lundmark, lektor medieteknik
Företrädare för studerande
Alice Bergholtz, doktorand
Sini Nurminen, vice ordförande studentkåren SöderS
Julia Runnelid, ordförande studentkåren SöderS
Fackliga företrädare med närvaro- och yttranderätt
Kajsa Gustavsson, ST
Anders Ullholm, Saco-S
Henry Wölling, Seko
Kontakt
Charlotte Svegrell, styrelsens sekreterare
2025
- 20 februari, kl. 10.00-15.00
- 12 juni, kl. 10.00-15.00
- 15-16 oktober, lunch-lunch
- 17 december, kl. 10.00-15.00
2026
- 18 februari, kl. 10.00-15.00
Protokoll från högskolestyrelsens sammanträden
I protokollen kan du läsa om de ärenden, beslut och åtgärder som behandlats vid högskolestyrelsens möten.
Rektor
Rektor är högskolans myndighetschef och ingår i högskolestyrelsen. Anställningen som rektor regleras i högskoleförordningen.
Den sista juni 2025 går uppdraget ut för Södertörns högskolas nuvarande rektor. Information om rekryteringsprocessen för ny rektor finns på sidan Rektorsrekrytering.
Gustav Amberg är rektor för Södertörns högskola från den 1 juli 2016.
Han har doktorsexamen från KTH och är professor i strömningsmekanik. Gustav Amberg var dekan för skolan för teknikvetenskap vid KTH från december 2004 till mars 2013, och vicerektor för fakultetsutveckling och jämställdhet på KTH mellan 2008 och 2016. I det senare uppdraget var han ansvarig för utveckling av karriärvägar och karriärstöd för fakulteten, med syftet att skapa en jämställd miljö för kvinnor och män, och förutsättningar för framstående forskning och utbildning.
Hans egen forskning handlar om fasomvandling, strömning, mass- och värmeöverföring, kapilläritet, vätning, och elektrokinetiska
strömningar. Han använder främst metoder från tillämpad matematik och numeriska simuleringar. Mycket av hans senare forskning behandlar mikrofluidik och vätskeströmning i mikroskopiska dimensioner, där ytkrafter som ytspänning eller elektriska krafter kan dominera. Han har också under lång tid samarbetat med materialvetare om stelning och fasomvandlingar i fasta material.
Rektorssekreterare
Kontakt
Inför varje styrelsemöte skriver rektor en rapport där högskolestyrelsen delges frågor som är viktiga för högskolan. Dessa rapporter publiceras löpande nedan:
Om Rektorsföredragning (RF)
Rektorsföredragning (RF) äger generellt rum varje tisdag kl. 9.00 med undantag för veckorna 28 till 32 under sommaren samt veckorna 52, 1 och 2 i samband med helgerna runt jul- och nyår. Under perioder utan ordinarie Rektorsföredragning, kan rektor vid behov ta beslut i särskild ordning. För mer detaljerad information om datum samt avvikelser gällande sista dag att anmäla ärenden till RF se "RF datum och information om avvikelser 2025" här under.
Rektors beslut fattas i närvaro av rektors ställföreträdare, förvaltningschef, en studentrepresentant och RF-sekreterare.
Föredragningarna hålls i mötesrummet på våning MA9 och digitalt via Zoom.
Arbetsgång för ärenden till RF
Ärenden ska vara RF-sekreteraren till handa senast kl. 9.00 sex arbetsdagar innan den planerade föredragningen, vilket i normalfallet är kl. 9.00 måndag morgon för ärenden som ska föredras på tisdag veckan efter. Om helgdag(ar) infaller under den normala arbetsveckan (måndag till fredag), som till exempel vid påsk, behöver ärenden anmälas någon eller några arbetsdagar tidigare än måndag.
Ärenden anmäls via e-post till rf@sh.se.
Varje ärende som behandlas ska innehålla en ifylld beslutsmall (använd Office 365-mallen Beslut) och eventuella bilagor som rektor ska besluta om. Gäller beslutet högskolegemensamma styrdokument använd mallen Styrdokument (Office 365-mallen Styrdokument) för bilagan som ska beslutas. Gäller det ett anställningsärende använder du mallen för anställningsärenden (se nedan) samt bifogar anställningsbeslut.
Alla ärenden ska innehålla allt för beslutet nödvändigt underlag samt vara försedda med diarienummer och uppgift om föredragande vid överlämnandet.
I rektors frånvaro är prorektor Nils Ekedahl beslutsfattare följande datum:
3 juni.
Med anledning av lediga dagar i samband med helgerna under första halvåret varierar veckodag för när ärenden behöver anmälas. Här följer lista med de aktuella avvikelserna.
Sista dag att anmäla ärenden till RF den
- 22 april, är torsdag 10 april kl. 9.00
- 29 april, är torsdag 17 april kl. 9.00
- 6 maj, är torsdag 24 april kl. 9.00
- 3 juni, är torsdag 22 maj kl. 9.00
- 10 juni, är onsdag 28 maj kl. 9.00
- 24 juni, är fredag 13 juni kl. 9.00
Sista ordinarie RF före sommaruppehållet hålls den 1 juli (vecka 27).
Första ordinarie RF efter sommaruppehållet hålls den 12 augusti (vecka 33).
Sista ordinarie RF för 2025 hålls den 16 december (vecka 51).
Protokoll från rektorsföredragningar (RF)
I protokollen från rektorsföredragningarna presenteras de ärenden, beslut och åtgärder som behandlats. Protokollen kan endast nås i inloggat läge.
- Protokoll RF 16.2025
- Protokoll RF 15.2025
- Protokoll RF 14.2025
- Protokoll RF 13.2025
- Protokoll RF 12.2025
- Protokoll RF 11.2025
- Protokoll RF 10.2025
- Protokoll RF 09.2025
- Protokoll RF 08.2025
- Protokoll RF 07.2025
- Protokoll RF 06.2025
- Protokoll RF 05.2025
- Protokoll RF 04.2025
- Protokoll RF 03.2025
- Protokoll RF 02.2025
- Protokoll RF 01.2025
- Protokoll RF 43.2024
- Protokoll RF 42.2024
- Protokoll RF 41.2024
- Protokoll RF 40.2024
- Protokoll RF 39.2024
- Protokoll RF 38.2024
- Protokoll RF 37.2024
- Protokoll RF 36.2024
- Protokoll RF 35.2024
- Protokoll RF 34.2024
- Protokoll RF 33.2024
- Protokoll RF 32.2024
- Protokoll RF 31.2024
- Protokoll RF 30.2024
- Protokoll RF 29.2024
- Protokoll RF 28.2024
- Protokoll RF 27.2024
- Protokoll RF 26.2024
- Protokoll RF 25.2024
- Protokoll RF 24.2024
- Protokoll RF 23.2024
- Protokoll RF 22.2024
- Protokoll RF 21.2024
- Protokoll RF 20.2024
- Protokoll RF 19.2024
- Protokoll RF 18.2024
- Protokoll RF 17.2024
- Protokoll RF 16.2024
- Protokoll RF 15.2024
- Protokoll RF 14.2024
- Protokoll RF 13.2024
- Protokoll RF 12.2024
- Protokoll RF 11.2024
- Protokoll RF 10.2024
- Protokoll RF 09.2024
- Protokoll RF 08.2024
- Protokoll RF 07.2024
- Protokoll RF 06.2024
- Protokoll RF 05.2024
- Protokoll RF 04.2024
- Protokoll RF 03.2024
- Protokoll RF 02.2024
- Protokoll RF 01.2024
- Protokoll RF 43.2023
- Protokoll RF 42.2023
- Protokoll RF 41.2023
- Protokoll RF 40.2023
- Protokoll RF 39.2023
- Protokoll RF 38.2023
- Protokoll RF 37.2023
- Protokoll RF 36.2023
- Protokoll RF 35.2023
- Protokoll RF 34.2023
- Protokoll RF 33.2023
- Protokoll RF 32.2023
- Protokoll RF 31.2023
- Protokoll RF 30.2023
- Protokoll RF 29.2023
- Protokoll RF 28.2023
- Protokoll RF 27.2023
- Protokoll RF 26.2023
- Protokoll RF 25.2023
- Protokoll RF 24.2023
- Protokoll RF 23.2023
- Protokoll RF 22.2023
- Protokoll RF 21.2023
- Protokoll RF 20.2023
- Protokoll RF 19.2023
- Protokoll RF 18.2023
- Protokoll RF 17.2023
- Protokoll RF 16.2023
- Protokoll RF 15.2023
- Protokoll RF 14.2023
- Protokoll RF 13.2023
- Protokoll RF 12.2023
- Protokoll RF 11.2023
- Protokoll RF 10.2023
- Protokoll RF 09.2023
- Protokoll RF 08.2023
- Protokoll RF 07.2023
- Protokoll RF 06.2023
- Protokoll RF 05.2023
- Protokoll RF 04.2023
- Protokoll RF 03.2023
- Protokoll RF 02.2023
- Protokoll RF 01.2023
Rektorsgruppen och rektors ledningsgrupp
Rektorsgruppen består av rektor, prorektor, vicerektor, förvaltningschef och Fakultetsnämndens ordförande.
Rektors ledningsgruppen består av ovannämnda rektorsgupp samt prefekter, akademisk ledare för lärarutbildningen, bibliotekschefen och planeringschefen.
Rektor
Prorektor och rektors ställföreträdare
Vicerektor för forskning
Förvaltningschef
Fakultetsnämndens ordförande
Rektor, prorektor, vicerektor, förvaltningschef och Fakultetsnämndens ordförande (se Rektorsgruppen: sammansättning ovan för namn), samt
Akademisk ledare för lärarutbildningen
Bibliotekschef
Planeringschef
Prefekt Institutionen för historia och samtidsstudier
Prefekt Institutionen för kultur och lärande
Prefekt Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Prefekt Institutionen för samhällsvetenskaper
Prefekt Institutionen för polisärt arbete
Förvaltningschefen
Förvaltningschefen svarar under rektor för högskolans administration, personal och ekonomi samt den gemensamma förvaltningsorganisationen. Förvaltningschefen rapporterar direkt till rektor och utgör tillsammans med prorektor och vicerektorer högskolans ledning.
Om Förvaltningschefsföredragning (FCF)
Förvaltningschefens beslutsmöten, Förvaltningschefsföredragning (FCF), äger rum varje måndag kl. 14.00 med undantag för veckorna 28 till 33 under sommaren samt veckorna 52 till 2 i samband med helgerna runt jul- och nyår. Under perioder utan ordinarie FCF, kan förvaltningschefen vid behov ta beslut i särskild ordning. För mer detaljerad information om datum samt avvikelser gällande sista dag att anmäla ärenden till FCF se "FCF datum och information om avvikelser" här under.
Deltagare är förvaltningschefen, FCF-sekreteraren, studentrepresentant samt föredragande.
Arbetsgång för ärenden till FCF
FCF hålls normalt varje måndag kl. 14.00 digitalt i zoom. Ärenden ska vara FCF-sekreteraren till handa senast kl. 9.00 sex arbetsdagar innan den planerade föredragningen, vilket i normalfallet är kl. 9.00 fredag morgon en dryg vecka innan ärendet ska beslutas.
Ärenden anmäls via e-post till fcf@sh.se.
Varje ärende som behandlas ska innehålla en ifylld beslutsmall (använd Office 365-mallen Beslut) och eventuella bilagor som förvaltningschefen ska besluta om. Gäller beslutet högskolegemensamma styrdokument använd mallen Styrdokument (Office 365-mallen Styrdokument) för bilagan som ska beslutas. Gäller det ett anställningsärende använder du mallen för anställningsärenden (se nedan) samt bifogar anställningsbeslut.
Alla ärenden ska innehålla allt för beslutet nödvändigt underlag samt vara försedda med diarienummer och uppgift om föredragande vid överlämnandet.
Med anledning av lediga dagar i samband med helgerna under första halvåret varierar veckodag för när ärenden behöver anmälas. Här följer lista med de aktuella avvikelserna.
Sista dag att anmäla ärenden till FCF den
- 28 april, är onsdag 16 april kl. 9.00
- 5 maj, är onsdag 23 april kl. 9.00
- 12 maj, är onsdag 30 april kl. 9.00
- 2 juni, är onsdag 21 maj kl. 9.00
- 9 juni, är tisdag 27 maj kl. 9.00
- 24 juni, är torsdag 12 juni kl. 9.00
I förvaltningschefens frånvaro är ställföreträdande förvaltningschef Catarina Ludwig beslutsfattare följande datum: 3 februari och 10 mars.
Sista ordinarie FCF före sommaruppehållet hålls den 30 juni (vecka 27).
Första ordinarie FCF efter sommaruppehållet hålls den 18 augusti (vecka 34).
Sista ordinarie FCF för 2025 hålls den 15 december (vecka 51).
Protokoll från förvaltningschefsföredragningar (FCF)
I protokollen från förvaltningschefsföredragningarna presenteras de ärenden, beslut och åtgärder som behandlats. Protokollen kan endast nås i inloggat läge.
- Protokoll FCF 26.2024
- Protokoll FCF 25.2024
- Protokoll FCF 24.2024
- Protokoll FCF 23.2024
- Protokoll FCF 22.2024
- Protokoll FCF 21.2024
- Protokoll FCF 20.2024
- Protokoll FCF 19.2024
- Protokoll FCF 18.2024
- Protokoll FCF 17.2024
- Protokoll FCF 16.2024
- Protokoll FCF 15.2024
- Protokoll FCF 14.2024
- Protokoll FCF 13.2024
- Protokoll FCF 12.2024
- Protokoll FCF 11.2024
- Protokoll FCF 10.2024
- Protokoll FCF 09.2024
- Protokoll FCF 08.2024
- Protokoll FCF 07.2024
- Protokoll FCF 06.2024
- Protokoll FCF 05.2024
- Protokoll FCF 04.2024
- Protokoll FCF 03.2024
- Protokoll FCF 02.2024
- Protokoll FCF 01.2024
- Protokoll FCF 31.2023
- Protokoll FCF 30.2023
- Protokoll FCF 29.2023
- Protokoll FCF 28.2023
- Protokoll FCF 26.2023
- Protokoll FCF 25.2023
- Protokoll FCF 24.2023
- Protokoll FCF 23.2023
- Protokoll FCF 22.2023
- Protokoll FCF 21.2023
- Protokoll FCF 20.2023
- Protokoll FCF 19.2023
- Protokoll FCF 18.2023
- Protokoll FCF 17.2023
- Protokoll FCF 16.2023
- Protokoll FCF 15.2023
- Protokoll FCF 14.2023
- Protokoll FCF 13.2023
- Protokoll FCF 12.2023
- Protokoll FCF 11.2023
- Protokoll FCF 10.2023
- Protokoll FCF 09.2023
- Protokoll FCF 08.2023
- Protokoll FCF 07.2023
- Protokoll FCF 06.2023
- Protokoll FCF 05.2023
- Protokoll FCF 04.2023
- Protokoll FCF 03.2023
- Protokoll FCF 02.2023
- Protokoll FCF 01.2023
Information
Har du frågor om innehållet? Se kontakt i respektive plusbox
Önskemål om uppdateringar på sidan? - Fyll i detta formulär
Övriga frågor, vänligen vänd dig till info@sh.se