Du besöker just nu Medarbetarwebben utan att vara inloggad. Logga in för att ta del av innehåll för medarbetare.

Profilprodukter via webbshop

Student bakifrån med ryggsäck

Du har säkert sett dem i kollektivtrafiken – ryggsäckarna med högskolans symbol på. Ryggsäckar och andra profilprodukter med högskolans symbol är en del i att skapa synlighet för högskolan. Nu har högskolan en ny leverantör för profilprodukter. Med den nya leverantören har högskolan också fått två webbshopar för högskolans sortiment av profilprodukter – en för dig som medarbetare och en för studenter och privatpersoner.

Profilprodukter med ambitiösa miljö- och hållbarhetskrav

En profilprodukt är i huvudsak en produkt med högskolans symbol på. Den kan vara mer eller mindre synligt placerad, beroende på produkt och produktens syfte. Just att en profilprodukt kan vara så mycket, gjorde upphandlingen extra utmanande.

– Den här upphandlingen krävde att vi ställde en mängd hårda och komplexa hållbarhetskrav, säger Charlotta Warmark, miljösamordnare på Södertörns högskola. Kraven behövde innefatta en mängd olika produktkategorier i hela deras livscykel, allt från krav på hållbara giftfria material, hållbar tillverkning och produktionskedjor, till låg klimatpåverkan. En profilprodukt kan i princip vara i vilket material som helst, är ofta producerad utomlands, ofta utanför Europa, och det gäller att leverantören har god koll på allt från materialets miljöpåverkan till sociala förhållanden vid tillverkningen.

Högskolans krav på hållbarhet rör inte bara själva produkten, utan även hur produkten används.

– Ett exempel är en produkt med en beståndsdel som inte är helt optimal för miljön, men som både kan återvinnas och användas under lång tid av den som köper eller får den. Den kan ändå ses som en bättre produkt än en helt miljömärkt produkt som aldrig används, förklarar Charlotta Warmark. En produkt som aldrig används eller går sönder direkt har bara bidragit till onödig konsumtion och klimatutsläpp, hur många miljöklassningar den än har.

Charlotta lägger till:

– Som offentlig verksamhet ska vi ställa höga hållbarhetskrav och ta ett aktivt hållbarhetsansvar. Det har vi gjort i den här upphandlingen, utan att vi på något sätt är extrema.

Urval och användning av profilprodukter

Högskolans urval av profilprodukter kommer fortsatt att vara begränsat. Successivt kommer skiftet gå mot ”morgondagens profilprodukter”, vilket är produkter som i större utsträckning tar avstamp i tjänster, i lokalproducerat och i produkter som till och med kan ha en positiv miljöpåverkan.

– Morgondagens profilprodukt kanske är ett gåvokort på en massagebehandling, fröer för ängsmark eller ett bi- och insekthotell, säger Charlotta Warmark. Något som signalerar andra värden än vad en pryl gör.

För att en profilprodukt ska vara relevant och användas behöver vi som högskola tänka på ett lite annat sätt än tidigare. Vi ska till exempel inte ge ut en profilprodukt till ”alla”, utan bara låta de som vill ha och tror sig använda profilprodukten få den. Eller faktiskt betala en mindre summa för den, för när någon har lagt en slant på produkten ökar vi chanserna till att produkten faktiskt används.

– Det jobb som en profilprodukt ska göra är både att få mottagaren att komma ihåg oss och förhoppningsvis bidra till att hen vill återknyta kontakten med oss, samt att bidra till en ökad allmän synlighet, säger Kenneth Wall, kommunikationschef. Ta ryggsäckarna som exempel, de bidrar till att stärka synligheten för högskolan och kan kanske få någon som inte känner till oss att få upp ögonen för oss. Vi vet också att de som är stolta över att tillhöra eller ha tillhört högskolans verksamhet på något sätt gärna köper en profilprodukt. Profilproduktens bidrag att bygga stolthet ska inte förringas. Rätt använda är profilprodukter bra på att signalera kontakt och värderingar.

Profilprodukter i webbshop

Högskolans upphandlade leverantör av profilprodukter heter Voky. De har sedan tidigare ett flertal andra lärosäten som kunder och är vana vid både höga hållbarhetskrav och punchout-lösningar, som det heter när webbshopen integreras i ett befintligt inköpssystem. För Södertörns högskola kommer webbshoplösningen för medarbetare att integreras med Agresso, vilket gör det enkelt att både följa en order och få fakturan till rätt person.

För studenter, besökare och privatpersoner kommer det finnas en liknande webbshop som nås från högskolans externa webbplats, sh.se. Precis som i vilken annan webbutik som helst läggs produkten i en varukorg och betalas via kort eller swish. Beställaren kan välja att få produkten till sin hemadress, men det kommer också att gå att hämta ut produkten i Infocenter. När produkter hämtas i Infocenter begränsas antalet transporter då högskolan kommer att ha ett eget litet lager av produkterna och fyller på det med större kvantiteter, men sällan, från leverantören.

Fakta och kontakt

Information om profilprodukter finns på Medarbetarwebben/verktyg/profilprodukter.

Gå till webbshopen för profilprodukter via Agresso. Där finns också en steg-för-steg-guide Länk till annan webbplats. hur du gör för att lägga en beställning.

Avtalsansvarig på högskolan: Kommunikationsavdelningen

Profilproduktsleverantör: Voky AB. Kontaktperson: Amanda Edström, mejl: amanda.edstrom@voky.com

Exempel på andra lärosäten som har Voky som leverantör:
KTH (https://kth.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), Malmö universitet (https://malmouniversitet.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), Karlstad universitet (https://kau.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), Göteborgs universitet (https://gu.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), Örebro universitet (https://oru.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), Försvarshögskolan (https://fhs.voky.com/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)

Information