Södertörns högskola möter det ökande behovet av pedagogiskt stöd för studenter
Antalet studenter som får riktat pedagogiskt stöd i sina studier har ökat markant de senaste åren, enligt en artikel i Dagens Nyheter. Södertörns högskola arbetar för att möta denna samhällsförändring och är med driver frågan på flera nivåer.
Enligt DN Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har antalet studenter som får riktat pedagogiskt stöd mer än fyrdubblats de senaste tolv åren vid Sveriges lärosäten. Färska siffror från Stockholms universitet, som har samordningsansvar för riktat pedagogiskt stöd på de högre lärosätena i landet, visar att sju procent av alla studenter får riktat pedagogiskt stöd.
- Södertörns högskola har många studenter och vi ser inget oskäligt nyttjande av resurser. Däremot är det som DN-artikeln beskriver en samhällsförändring som vi vill möta. Frågan om riktat pedagogiskt stöd finns med i högskolans verksamhetsplan, berättar Andrea Didon, enhetschef för avdelningen för studentstöd.
Dialog och nationella nätverk
Tack vare att högskolan har fått signaler från kärnverksamheten började högskolan i tid att se över rutiner och information om riktat pedagogiskt stöd och är drivande i frågan. Södertörns högskola deltar aktivt i nationella nätverk och för dialog med andra lärosäten kring riktat pedagogiskt stöd. Ett mål är att det blir tydligt för institutionerna hur frågan ska hanteras i den dagliga verksamheten. För närvarande genomför Universitetskanslersämbetet (UKÄ) en intervjustudie om riktat pedagogiskt stöd på flera lärosäten runtom i Sverige och högskolan avvaktar att denna ska bli klar, för att utifrån denna kunna bedöma hur vi arbetar vidare med frågan i olika organ.
- Södertörns högskola värnar om sina studenter och utgångspunkten är att säkerställa jämlika förutsättningar för de studenter som har en funktionsnedsättning utifrån gällande regler och ekonomiska ramar, säger Andrea Didon. Det stöd som erbjuds ska vara så effektivt som möjligt utifrån de förutsättningar som finns. Målet för stödet är att bidra till individens självständighet.
Med anledning av det ökande behovet hölls i våras en workshop på högskolan för landets alla studentavdelningschefer där frågan diskuterades ur ett organisatoriskt perspektiv.
- Hur andra lärosäten har hanterat denna ökning är intressant att ta del av, säger Ida Söderberg Tah, chef för Studentavdelningen. Det är många delar som behöver samverka för att kunna ge ett bra stöd.
Mer tydlighet
- Studentavdelningen vill skapa tydlighet för vad som gäller för riktat pedagogiskt stöd, stötta kärnverksamheten och ser att det är viktigt att samarbeta med högskolepedagogiken i frågan, säger Ida Söderberg Tah. Högskolan har enorm kompetens och stort engagemang i att arbeta inkluderande.
Jämfört nationellt ligger Södertörns högskola högt när det gäller hur många studenter som är i behov av stöd, men högskolans prestationsgrad är också hög och på samma nivå som på andra lärosäten.
- Det går att tolka som att vi fullgör vårt uppdrag gällande breddad rekrytering. I det uppdraget ingår också att verka för ett samhälle med mångfald som grund, avslutar Ida Söderberg Tah.
Läs mer om riktat pedagogiskt stöd för studenter på högskolan
Läs DN:s artikel Studenter med stödbehov ökar dramatiskt – nu räcker inte pengarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.